Idézet az origo honlapjáról: Sötét utakon a Duna TV
"Kemény férfiak, végzetes asszonyok. Fénnyel és árnyékkal hasogatott terek, lappangó titkok, véletlen események. Karcos cigaretták füstje az arcon, szembe húzott kalapok, igéző tekintetek. Gengszterek, bűnözők, magándetektívek, okos, ám védtelen nők. Erőszak, bűn és mindent átható melankólia és kétértelműség. A Duna Televízió november 8-án induló sorozatában tíz művet választott a film noir legjavából.
A fénykorát 1941-től 1956-ig élő amerikai műfaj vagy stílusirányzat a 30-as, 40-es évek újfajta detektívirodalmából (Raymond Chandler, Dasiell Hammett) nőtt ki. Elnevezése, meghatározása is Franciaországból ered, ahová 1946-tól nagy számban érkeztek ezek a furcsa, sok tekintetben hasonló, a háború alatt betiltott amerikai filmek. A film noir kifejezést Jean-Pierre Chartier használta először Az amerikaiak is csinálnak sötét filmeket című írásában, mely a Cahiers du cinémában jelent meg, 1946-ban.
A sorozatban természetesen megtalálható a film noir kiindulópontja, a klasszikus, Oscar-jelölt A máltai sólyom, John Huston filmje Humphrey Bogarttal a főszerepben. Ezt követi még két Bogart-film, Howard Hawks rendezésében: a Szegények és gazdagok és a Hosszú álom. Huston híres, szintén Oscarra nominált Aszfaltdzsungel-e (a főszerepben Marilyn Monroe) is bizonyára sokak számára ismert, ám a válogatásban szerepel hat olyan film is, amelyet Magyarországon eddig még nem mutattak be.
A sorozat filmjei, november 8-tól, szerda esténként: A máltai sólyom, Szegények és gazdagok, A hosszú álom, Mildred Pierce, Asszony a tóban, Fegyverbolondok, Fehér izzás, Aszfaltdzsungel, Kétségtelenül indokolt, Amíg a város alszik."
A sorozatban természetesen megtalálható a film noir kiindulópontja, a klasszikus, Oscar-jelölt A máltai sólyom, John Huston filmje Humphrey Bogarttal a főszerepben. Ezt követi még két Bogart-film, Howard Hawks rendezésében: a Szegények és gazdagok és a Hosszú álom. Huston híres, szintén Oscarra nominált Aszfaltdzsungel-e (a főszerepben Marilyn Monroe) is bizonyára sokak számára ismert, ám a válogatásban szerepel hat olyan film is, amelyet Magyarországon eddig még nem mutattak be.
A sorozat filmjei, november 8-tól, szerda esténként: A máltai sólyom, Szegények és gazdagok, A hosszú álom, Mildred Pierce, Asszony a tóban, Fegyverbolondok, Fehér izzás, Aszfaltdzsungel, Kétségtelenül indokolt, Amíg a város alszik."
Az idézetet olvasva eloszlik a homály a műfaj/stílus elnevezését illetően: "Elnevezése, meghatározása is Franciaországból ered, ahová 1946-tól nagy számban érkeztek ezek a furcsa, sok tekintetben hasonló, a háború alatt betiltott amerikai filmek. A film noir kifejezést Jean-Pierre Chartier használta először Az amerikaiak is csinálnak sötét filmeket című írásában, mely a Cahiers du cinémában jelent meg, 1946-ban. "
Néhány megállapítás magyarázatot követel.
1. Miért állítja a cikk szerzője, hogy a műfaj 1941-1956 között élte fénykorát? A sorozatban bemutatott alkotások első darabja, A máltai sólyom 1941-ben került a mozikba, míg az utolsó, Fritz Lang Amíg a város alszik (While the City Sleeps) és Kétségtelenül indokolt (Beyond a Resonabla Doubt) című munkáját valóban 1956-ban mutatták be. E két sátum önmagában nem indokolja, hogy a műfaj virágzását a fenti időintervallumba szorítsuk.
2. Máig sok gondot okoz a filmcímek magyar fordítása. Raoul Walsh Fehér izzás (White Heat) című remekműve nem más, mint az xpress kínálatában Megszállottság címen szereplő tökéletes gengszterfilm James Cagney-vel a főszerepben. ("Made it Ma! Top of the World!") Egyes honlapok Fehér hőség címmel jegyzik ezt a remekművet. A Szegények és gazdagok (To Have and Have Not) cím "alatt" pedig az Egyszer fenn, egyszer lenn rejtőzik, amelyet a magyar közönség Martinique címen ismerhet. Howard Hawks e filmje - úgy vélem - minden, csak nem noir. Kalandfilm, esetleg dráma. Ilyen alapon talán a Casablancát is noir-műfajba sorolhatnánk? (Stílusát tekintve nem is ostobaság a felvetés!)
3. Az Asszony a tóban (Lady in the Lake) jó film, Robert Montgomery rendezte 1953-ban, de egy Raymond Chandler-adaptáció, a Hosszú álom (The Big Sleep) már szerepel a válogatásban.