Az a baj, hogy csak ugatjuk a témát. Ilyet emlegetünk, hogy művészet, de azt sem tudjuk mi az. Kívülállók vagyünk, egyszerű hozzánemértők a magunk kis jogos, de szubjektív véleményünkkel, mégis olyan okosságokat tudunk mondani, amikor bele kell kötni egy filmbe, hogy csuda.
Vannak filmek, amelyek úgy születnek, hogy "na csináljunk valamiből pénzt", legyen benne minden ami eladhatóvá teszi, de semmi ami "fölösleges", ne újítsunk mert az rizikós, inkább lopkodjuk össze az egészet, a legjobb a folytatás, annak olcsóbb a marketingje, aztán nyomjuk le az emberek torkán. Na talán ezeket a filmeket nem nevezném művészfilmeknek, minden mást viszont teljes joggal. De még a péncsinálóknál is gyakran előfordul, hogy egyes emberek kijátszva a producerek éber tekintetét valami újat, valami eredetit csempésznek, ami eltér a sablontól. Igazából nagyon kevés film van, ami valahol nem "művészfilm". De ez nem jelenti azt, hogy nincsenek szar "művészfilmek", de ez megint szubjektív.
Szerintem a művészet úgy alkotni valamit, hogy közben a saját ízlésünk alapján döntjük el, hogy mi jó, és mi nem jó. Az alkotás mi magunk vagyunk, a mi ízlésünk, a mi személyiségünk.
Minél több "személytelen" tényezőt viszünk bele az alkotásba, a döntéseinkbe (pénz, eladhatóság, mások ízlése, több ember ízlése, sablonok alkalmazása), annál kevésbé nevezhető művészetnek, annál személytelenebb lesz maga az eredmény is. Minél több ember dolgozik egy alkotáson, annál inkább "felhígul" az alkotást irányító ízlés, értékrend, a személyiség.
Az alkotás (a folyamat és a produktum) az alkotót tükrözi. Egy ember, egy személy bonyolult, összetett, nehezen leírható, kiszámíthatlan. Több ember együtt már egyszerűbb, kiszámíthatóbb, statikusabb. A legegyszerűbbek, legkiszámíthatóbbak a személytelen tényezők.
Végül is a sokat emlegetett "művészi szabadságot" is úgy kell felfogni, mint a személytelen tényezők elhagyását.
Konkrétan a nagyfilmek esetében gyakran (de nem mindig) sok a személytelen tényező (sok ember sokféle ízléssel, pénz, eladhatóság, sablonok), ezáltal kevésbé "művésziek", mint a kisebb filmek, ahol általában (de nem mindig) nagyobb a "művészi szabadság", kevesebb a személytelen tényező. (megj: a magas költségvetés önmagában nem erősen személytelen tényező, de ilyenkor a producerek izgulósabbak.) FIGYELEM! Ezzel még semmit sem mondtam a film minőségéről, milyenségéről. A művészi szabadság nem garantálja jó eredményt (megint szubjektív!), csak azt, hogy az alkotót tükrözi, ugyanakkor egy teljesen személytelen, de profin összerakott film is lehet... hmm... jó (szubjektív!).
Legalábbis én így látom.