cut+paste a múltból:
1. the thing [a dolog]
john carpenter legjobb filmje egyben a legjobb science fiction történet, amelyet valaha láttam. rendkívül sok szempontból kiemelkedő és elgondolkodtató alkotás, amely egyedülálló splatter jelentekkel is teletüzdelt. a címszereplő egy olyan idegen lény, amely bármely szerves anyagot képes maradéktalanul utánozni, illetve legjobb tulajdonásait felhasználva egy masszív, közel legyőzhetetlen létformát kialakítani, amely járványszerűen terjedhet szét akár az egész univerzumban. az űr ismeretlenjétől rettegő ember rémálmait láthatjuk viszont. ráadásul a 2o-s évek száraz eredetijével szemben carpenter egy agatha christiet meghazudtoló krimit is beleszőtt nagyszerű sztorijába. bob rottin speciális effektusai felejthetetlenek.
2. alien [nyolcadik utas: a halál]
ridley scott filmjében ismét az űr sötét oldala a főszereplő. dan o'bannon története h.r.giger rémes vízióiban testet öltve az űr legfélelmetesebb lakójává tette az idegent, aki civilizációkat képes rombadönteni tökéletes ösztönei révén. a filmben csak az ember maga könyörtelenebb, hisz a profit reményében képes feláldozni saját fajtársait. könyörtelen konszernek uralta világot sem szeretnénk, de ez még eljöhet.
3. 2oo1: a space odyssey [2oo1: űrodisszea]
artur c. clarke zseniális regényéből stanley kubrick csinált művészfilmet, amely végre [s talán egyedülálló módon] megadja az űrnek járó tiszteletet tökéletes kivitelezésében. kubrick lassú történetében az ember eredetére kapunk néhány dänikeni megoldást, habár vele ellentétben sok-sok dolog nem részesül fölösleges - és nem ritkán áltudományos - magyarázatban, így a nyitva hagyott kérdésekre bármikor válaszolhatunk - így őrzi meg a film aktualitását. HAL [IBM-t kapunk, ha egyet odébb vándorolunk az abc-ben] a mesterséges intelligencia olyan szintjét képviseli, amely az emberi bizonytalanság miatt kiszűrné az emberi tényezőt. félelmetes.
4. the terminator [a halálosztó]
arnold schwarzenegger brutális gyilkológépet alakít james cameron kultfilmjében. a jövő olyannyira kilátástalan, hogy a világuralomra törő számítógép az emberiség írmagját is ki szeretné írtani, annyira haszontalannak tartja [míg a mátrix című filmben hasznot húz belőle]. a tökéletes destrukció érdekében egy professzionális gyilkológépet küld vissza az időben, hogy az emberiség egyetlen reményét, egy jövendőbeli vezetőt eltüntesse, még a születése előtt. az időutazás veszélyes területe a sci-finek, de a filmből adódó néhány logikai bukfencet nagyszerű akciókkal és kitűnő hangulattal kompenzálják.
5. truman show [a truman show]
peter weir médiaszatírája pofátlan és nem túl távoli jövőt tár elénk, amelyben egy világméretű show tudatlan főszereplőjét gátlástalanul kihasználja, a rendező pedig istenkomplexusban szenved, ez pedig a médiabirodalom megzakkanásához vezet. a big brother jellegű műsorokat elnézve egy ilyen, minden kompromisszumtól mentes, irányító média nem is elképzelhetetlen.
6. blade runner [szárnyas fejvadász]
a halálosztóban vagy a 2oo1-ben megismert M.I. ki akarja írtani az embert, a szárnyas fejvadász replikánsai [emberszabású androidjai] viszont be szeretnének illeszkedni az emberek közé, hisz maguk is úgy tudják: emberek. philip k. dick regénye alapján készült kultfilm arról a félelemről mesél, hogy az ember nem tudhatja, mennyire eredeti a világ, amiben létezik [a'la mátrix], illetve saját maga, hisz az android és ember közötti különbség észrevehetetlen. külön dícséret illeti 2o29 los angelesét, amely modern babilonként ábrázolja a jövő nagyvárosát. elképzelhető.
7. close encounters from the third kind [harmadik típusú találkozások]
a hidegháborús, ellenséget kereső években a földönkívüliek mindig pusztító szándékkal érkeztek földünkre [pl. a világok harca], addig spielberg klasszikusában barátként. s hogy az ember-idegen kapcsolatot még közvetlenebbé tegye, a kapcsolatot egy egyszerű kispolgárral veszik fel, akiből aztán a kormány minden intézkedése ellenére hős lesz. a szürkületi zónára jellemző félelmetes előjelek ellenére spielberg mozija rendkívül pozitív hangvételű.
8. metropolis
fritz lang klasszikusában az ember egy óriási gépezet működő részeként tevékenykedik egészen odáig, míg egy mesterséges lény létrehozásával felborul a rendszer. nem titok, hogy a német rendező filmjének megalkotásában new yorki látogatása volt a legnagyobb hatással.
9. gattaca
már megszületett az első klónozott bárány, andrew nicol [a truman show írója] filmjében az ember olyan szintjen tudja szabályozni születését, hogy a világon hemzsegnek a tökéletes, de lelketlen emberek. a természet mindig győz filozófiát hangsúlyozza, hogy egy természetes körülmények között született, hibáktól hemzsegő, de elszánt ember győzedelmeskedik a tökéletes rendszeren.
1o. a majmok bolygója
ez a klasszikus scifi szintén egy elferdült jövőt ábrázol, amelyben az ember és állat szerepet cserél. társadalomkritika és fajgyűlölet sajátos szemszögből.