"A tengeralattjárók víz alatti torpedópárbaja valóban elég hihetetlen, de nem teljesen valószerűtlen. Már azokban az időkben mód volt arra, hogy egy tengeralattjáró a víz alatt egy másik tengeralattjáróra felfigyeljen (a hajócsavar hangja alapján), s akár lövéseket is kiadhattak egymásra. Az ilyen helyzetek azonban elég ritkák voltak, s gyakorlatilag a gyorsaság volt a döntő: ki lő hamarabb?"
A torpedó a II. vh.-ban egy beállított mélységben haladt, amely a hajóknak megfelelően volt meghatározva. Ha a tengeralattjáró ennél mélyebben van, akkor eleve kizárt a találat.
"Az I. és II. világháború tengeralattjáró-csatáiban egyébként a németek és a szövetségesek a legváltozatosabb módszerekkel igyekeztek egymás hatékonyságát rontani. A szövetséges hajók igyekeztek konvojban közlekedni, ezzel is meggátolva, hogy egy tengeralattjáró lövésre alkalmas pozíciót vegyen fel. Olyankor ugyanis kitette magát annak, hogy valamelyik kísérőhajó legázolja vagy vízibombákkal megsemmisíti."
A konvojok haszna:
-vaktában cirkálva nehéz megtalálni ( pl 1000 hajó önállóan 1000 helyen található meg, 1 konvolyban csak 1 helyen vannak hajók: kiürültek a tengerek)
-a védelem koncentrálható.
"Voltak persze érdekesebb megoldások is. Így például a szövetségesek felfedezték, hogy a korai német torpedók a hajócsavar zaját követve értek célba. Ezt megnehezítendő, a hajók egyidőben ún. "kereplőket" húztak maguk után a vízben, amik a hajócsavarnál nagyobb zajt keltettek."
Korai????? Én is úgy tudom, hogy kísérleteztek vele, de nagy tömegben biztos nem használták.
"De mivel a torpedók megfigyelésére amúgyis különös gondot fordítottak, megesett az is, hogy a torpedó nyomvonalát észlelve a hajó azonnal leállította a motorjait, s a torpedó, egyfajta bumerángként, a tengeralattjáró felé fordult vissza."
Pfff... Visszaforduló torpedó meghibásodás miatt gyakori volt, főleg az AMERIKAI-aknál. A német elektromos torpedók inkább besültek...
"Viccesebb, s nem is eredménytelen kísérletek során igyekeztek sirályokat (!) betanítani arra, hogy a tengeralattjárók periszkópjaira piszkítsanak, ezáltal is megnehezítve az ellenséges hajó tervszerű működését."
Na ekkora bugyutaságot...
"Az igazi megoldást azonban a rádiólokátorok jelentették, melyek képesek voltak a víz alatt rejtőző tengeralattjárókat is nagy valószínűséggel felderíteni."
A rádólokátorok csak a felszínen úszó tengeralattjárót ill. később a viz felszínén lévő periszkópot tudták észlelni.
"A németek viszonylag keveset tudtak tenni. Továbbfejlesztették torpedóikat, s igyekeztek minél erősebb hajókat építeni, hogy azok a korábbiaknál mélyebbre, számukra nagyobb biztonságba tudjanak merülni."
Inkább a viz alatti sebességet valamint az eltölthető időt növelték.
"Felfedezték, hogy a kaucsuk elnyeli a rádióimpulzusok javát, így kísérletképpen kaucsukkal vonták be néhány tengeralattjáró testét. Az eljárás azonban nem jelentett százszázalékos védelmet, s elég nehéz volt háborús időkben kaucsukhoz jutni."
Erről nem hallottam, de itt biztosan nem rádió hanem ultrahang-impulzusról van szó...
"Egyes tengeralattjárókat tényleg felszereltek az ASDIC-hoz hasonló készülékkel, amelyek azonnal jelezték, ha a tengeralattjáró testét rádióimpulzusok érték, s az még időben a víz alá tudott merülni."
Ezt szabad füllel is hallani lehetett, kezdetleges passzív sonar volt a német hajókon, amely a hangok irányát volt képes meghatározni, 2D-ben.
"Kísérleteztek az ún. légperiszkóppal is, ami lehetővé tette volna, hogy a tengeralattjáró a korábbiaknál lényegesen több időt tudjon víz alatt eltölteni, s ne kelljen a levegőhiány miatt túl gyakran a felszínre emelkedni."
Ez addig volt jó módszer, míg a radarok a periszkópot nem tudták észlelni...
"Ezek a kísérletek azonban nem vezettek igazán látványos eredményekre, s bár a tengeralattjárók mindkét világháborúban komoly károkat okoztak (s mellesleg a német veszteségek is számottevőek voltak), a harcok végső kimenetelére nem tudtak döntő befolyást gyakorolni."
Számos látványos sikere volt a német tengeralattjáróknak, csak a szövetségesek mindik utánuk mentek a fejlesztésekkel, végül a védelmi eszközök száma és minősége behozhatalan előnyhöz vezetett + a gyakorlott személyzetek elestek, "hígult" a személyi állomány + az ipari termelés is kevésnek bizonyult... stb.