szánalmas, egyszerűen más szóval nem tudom illetni azt a kezdeményzeést miszerint a sorstalanság honlapjáról letölthető egy "study guide", azaz egy útmutató iskolai tanároknak hogy hogy "oktassák" a sorstalanságot.és it legkevésbe a nobel-díjas regéníről van szó, hanem a filmről.
egy kis kiragadás a 19 oldalas "tankönyvből":
"2. A Sorstalanság tanításának problémái
2.1. Mit tegyünk, ha érdektelenség vagy elutasítás fogadja a filmet?
2.2. Mit tegyünk, ha érdektelenség vagy elutasítás fogadja a regényt?
2.3. Mit tegyünk, ha határozott ellenérzésekkel ülnek be a diákok a filmre?"
3. A Sorstalanság filmen
3.1. Az adaptációról
3.2. Koltai Lajos rendező a filmről
3.3. Kérdések és szempontok a film iskolai feldolgozásához
de ami a leggusztustalanabb az maga a bevezető:
"1. A Sorstalanság tanításának lehetőségei
A film több különféle kontextusban is előkerülhet az iskolában. Egyrészt ünnepi alkalmakkor, elsősorban a holokauszt áldozatainak emléknapján, április 16-án, de más ünnepi alkalmakkor is, például az adott településről elhurcolt zsidó emberekre való emlékezéskor.
A témának elő kell kerülnie a történelemórákon, akár nyolcadik, akár tizenkettedik évfolyamon. Irodalomból a nagyobbakra érdemes gondolni: középiskolásokra, akik esetleg megismerkednek Kertész Imre művével. Érdemes osztályfőnöki órákon is beszélni az európai és a magyar holokauszt történetéről: a múlt feldolgozása, közös múltunk máig fájó kérdései az osztályfőnöki órák fontos témái lehetnek. Médiaórákon azokon a filmeken kívül, amelyeket filmtörténeti, filmelméleti vagy narratológiai szempontból feltétlenül be kell mutatni tanítványainknak.
Sokak számára nehéz feladat elolvasni a Sorstalanságot. Ezért érdemes azzal kísérletezni, hogy a tanár kedvet ébresszen iránta, még ha a gyerekek esetleg nem is tudják végigolvasni a könyvet. Ilyenkor felolvashatunk néhány részletet, beszélgethetünk egy akkora szövegrészről, amit képesek elolvasni és befogadni a diákok. Ha a részletet kontextusba kívánjuk helyezni, akkor elmesélhetjük magunk a könyv történetét, de felhasználhatjuk a filmet is."
hogy az alkotók ennyire eltelnek saját filmjüktől, azt ennyire túlértékelik és ilyen gusztustalan propagandában tálaljak az már kicsit sok. (mint ahogy az is gusztustalan hogy a film bemutatójában ahogy mennek a beszúrt szövegek (A Nobel-díjas Kertész Imre stb..) megjelenik ez is "Az oscar díjra jelölt koltai lajos" ááááááááá miköze koltai operatőri oscar jelölésének(amit sajnálok hogy nem kapott meg, hsiza a maléna egy csodálatosan fényképezett film) ahhoz hogy most elsőfilems rendezőként csinált egy filmet? mi ez ha nem "parasztvakítás"? nah de ez lehet csak az én szemem szúrja)
további kiragaott részek a szövegből:
"Nemcsak a regény, de a film is nehezen befogadható. Játékideje több mint két óra, emellett sajátos a tempója, olyan, amit a klipekhez, reklámokhoz és akciófilmekhez szokott tanítványok nehezen vesznek fel. Le kell hozzá lassulni, figyelmesnek kell lenni – mindez nem könnyű feladat egy 14–18 éves diáknak"
"Ha van rá módjuk, lehetőleg ne videón és főleg ne televízión nézzék meg, hanem legalább videoprojektorral, de inkább moziban."
és az egyik kedvenc részem amit végigröhögtem:
"És mit tegyünk, ha ezek után sem tetszik a film? Ha hiába meséltünk róla, hiába készítettük elő a vetítést – mégsem tetszik egy-egy diáknak vagy akár egész csoportoknak? Ha így alakult, fogadjuk el, hogy ízlésbeli kérdésekben nincsen kötelező előírás. Érveljünk a film és a könyv szépségei, jelentősége mellett, mutassunk sok példát a filmből arra, hogyan lehet képek segítségével visszaadni egy szemléletmódot és nyelvet, de ne alkalmazzunk ízlésdiktátumot. Tartsuk tiszteletben a diákok ízlését – de magyarázzuk el nekik, hogy az ő ízlésük sem abszolút, és azt is tiszteletben kell tartani, ha valakinek nagyon tetszik a film, ha megrázónak, katartikusnak találja."
de hogy teljes legyen a kép, találunk itt pár jelentéktelen "részt" is kertészről meg a könyvről.de az írás tetemes és első részét koltai lajos rendező úr véleménye és a film "megkedveltetése" teszi ki
gusztustalan és szánalmas.
(de hát hál istennek nem csak én vallom ezt, hisz a nemzetközi visszajelzések is azt igazolják hogy messze nem akkora film ez mint nekünk magyaroknak próbálják eladni....)