Nekem az a véleményem, hogy ha ragaszkodunk a szemellenzőhöz, akkor oda az élmény.
A hétvégén olvastam el Réz András 2006-os könyvét, amely néhány bekezdésben megemlékezik arról a jelenségről, melyet A dzsesszénekes c. Warner-klasszikus második lemezén lévő dokumentumfilm is taglal, és amelyet A némafilmes ezúttal dramatizált változatban ad elő: arról van szó, hogy a hangosfilmek elterjedésével művészek tucatjai maradtak munka nélkül, hisz a táncolni-mozogni-gesztikulálni profin képes művészekről sorban derült ki, hogy megszólaláskor csődöt mondanak - hiába vannak a topon abban, amiben, ha "hangos" színészként eladhatatlanok, ezért újak kerülnek a helyére. Igen, most már a csinos macára buknak, nem a képzett és egykor népszerű szvingtáncosra. Ez kurva nagy dilemma és kudarc lehetett annak idején, és tökéletesen egyet tudok érezni a főszereplővel abban a világban, ahol egy Tom Hanks-Julia Roberts párosra leginkább so-so mennek a nézők (és a filmjét Hanksnek saját maga is kell finanszíroznia), míg a látványfilmek, amik nem ritkán 3D-sek, mindennemű sztár nélkül tarolnak. Vagy ott van az óriási siker, a Bosszúállók, ahol még a remek színészek is adottak, mégis, kérdezd meg a rajongótábor egyik-másik prominens tagjától, hogy hívják a Thort alakító színészt és figyeld meg, hányszor törik bele a nyelve!
Ma már, kevés kivétellel, nem a színészek, hanem a látvány és a brand adja el a filmet. Kit érdekel, hogy nem Matt Damon játszik a Bourne-ben? Az a lényeg, hogy Bourne. Liam Neeson alig van jelen a Csatahajóban? És? Nagyot durrant a trailer, úgyhogy megnézzük. Olyan független kézikamerás cucc készült, hogy ámulsz a sztoritól és a minőségi borzongástól? Nem érdekes, a Paranormal Activity a bejáratott név.
Ezen körülmények között megidézni az első mozgóképes "válságot", nagyon eltalált és ízléses figyelemfelkeltés a dolgok ismételt átrendeződésére és arra, a színész már korántsem elsődleges a filmben - vagy akklimatizálódik, vagy kalap-kabát.
Zenéjéről, meg annak emlékezetességéről annyit, hogy egy márciusi moziélmény és még abban a hónapban egyetlen youtube-track meghallgatása óta nem hallottam, de bárkinek el tudnám dalolni a főtételt (Isten mentsen meg tőle).
Ahogy tegnap este Scorsese képes volt elhitetni velem, hogy Robert "La Motta" De Niro már a negyvenes-ötvenes években is élt, úgy hittem el teljes mértékben azt, hogy A némafilmes nem egy 2011-es produkció, hanem egy kilencvenéves klasszikus, amit valaki megtalált a szekrény alján.
Fájna a szívem, ha kiderülne, a filmszerető filmszeretete csak addig ér, hogy legyen meg a napi 1920*1080-as felbontású, dts-HD demoélmény, aztán minden más le van szarva, mert véleményem szerint ez az egyetlen szempont, amelynek A némafilmes nem tud megfelelni, minden egyéb azonban, ideértve a szívmelengető csodát is, benne rejlik.