Az OIDIPUSZ KIRÁLY-t és a MÉDEÁ-t a rendezői látásmód is összekapcsolja. Pasolini az antik drámákban a mítoszok eredetéig, Jung kifejezésével élve az „archetípus”-ig nyúl vissza, hogy az egyediben megtalálja az általánost, az örök érvényűt. Sem Oidipusznak, sem Médeának, sem történetük többi szereplőjének nem adja meg azt a könnyebbséget, hogy tragikus sorsuk felelősségét az istenek nyakába varrja. Gyarló emberek ők, akik hiába próbálnak meg küzdeni sorsuk ellen: akarva-akaratlanul vétkeznek, bűnöket követnek el, s végül elbuknak. Ám éppen ez a küzdelem az, ami megkülönbözteti őket például a SALO fiatal áldozataitól, akik ellenállás nélkül vetik alá magukat a válogatott kínzásoknak, s ezért rettenetes halálukban sincs semmi megrázó, tragikus vagy felemelő: jelentés nélküli, értelmetlen pusztulás csupán. Médea a világirodalom egyik legizgalmasabb nőalakja: az asszony, aki legalább olyan hévvel tud szeretni, mint gyűlölni, s akiben a bosszúvágy, a gyűlölet legyőzi a vitathatatlan anyai érzelmeket. Pasolini Médeája szemmel láthatóan érett nő: erről nem esik szó a filmben, de igen valószínű, hogy a sokáig visszafojtott szexualitás olyan hévvel tör elő belőle, amely Jaszón álnoksága következtében határtalan gyűlöletté képes átalakulni. Ebből a szemszögből érdekes a film azon képsora, ahol a barbár templomban Médea egyedül van az áldozatra szánt, cölöpre kötözött, szinte ruhátlan, sugárzóan fiatal fiúval. Úgy érezzük, az ifjú talán fiatalságáért, szépségéért válik a nyilván Médea által kiválasztott áldozattá, hogy fiatal vérével termékenyítse meg a földet. Médea mintha élvezné az ifjú szenvedését, mintha büntetni akarná azért, mert ő még nem részesült azokban a gyönyörökben – csak vágyik rájuk –, melyeket egy nő kaphat egy (fiatal) férfitől. Médea világában az emberáldozat azonban mégsem elsősorban kegyetlenség, hanem szükséges rossz, melyért vezekelni kell: Médea tüzes parazsakon fut majd keresztül, fivérét jelképesen elverik az alattvalók, szüleit pedig leköpdösik, mintegy engesztelésül az istenek számára a fiatalember haláláért. Ebbe a primitív, ösztönszerű világba Jaszón nem hősként, hanem biológiai mivoltában, Férfiként érkezik, s puszta megjelenésével lángra gyújtja Médea szívét. Jaszónt egyébként korábban sem hősként, inkább kalandorként látjuk társaival, s maga az Argo is csak egy többé-kevésbé rozoga úszó alkalmatosság, semmint legendás, pompás hajó. Emlékezetes az a jelenet, amikor az Aranygyapjú ellopása és fivére meggyilkolása után Médea az Argón utazik Jaszónékkal Görögország felé: a magányosan, elkülönülve ülő nő kívülállóként, talán támaszt keresve nézi a megfáradt hősöket, de csak Jaszón egykedvű pillantásával találkozik, a többiek javarészt kimerülten álomba zuhantak. Médea „idegensége”, „mássága” ebben a jelenetben igen érzékletes. Partot érve a királylány kétségbeesetten próbál kommunikálni a férfiakkal, veszélyekre figyelmezteti őket, de nem figyelnek rá, kinevetik. Hasztalan próbál a Természettel kapcsolatba lépni: Kolkhisz zöld mezői helyett szikes, töredezett pusztaság veszi körül, amellyel már nincs „közös nyelve”, nincs hozzá kötődése. Szeretkezése Jaszónnal azonban felszabadító hatású, másképp látjuk őt, mint addig: a boldogságtól mosolyogva, szinte ruhátlanul, egy áttetsző kendőbe burkolózva, miközben alvó kedvese testében gyönyörködik. Szerelmese kedvéért megpróbál beilleszkedni a civilizált világba: ennek szimbólumaként leveti díszes ruháját, s a többi nőéhez hasonló öltözékbe bújik. Mikor felfedezi Jaszón árulását, ismét a Természethez fordul, s a lenyugvó Naphoz intézi kérdéseit, s véli hallani a válaszokat. Víziójában lepereg előtte fiatal vetélytársnője halála, amelyet aztán gyermekei közreműködésével valósít meg. Végül gyermekei életét is elveszi. Pasolini nem ábrázolja sem őrültnek, sem kegyetlennek Médeát. A legelemibb ösztönei szerint élő-cselekvő asszony ő, aki nem kerülheti el a sorsát: ahogyan elárulta az övéit Jaszón szerelme miatt, úgy árulja el őt Jaszón egy másik nő szerelméért. Abban a pillanatban, amikor Médea már nem tud többet adni, mert nincs, aki elfogadjon, már csak elvenni akar, s szerelem és szeretet helyett bánatot és fájdalmat ad, mert benne is már csak ezek az érzések vannak.
Emberáldozat Kolkhiszban
Médea az Argón (Maria Callas)
Jaszón (Giuseppe Gentile)
Peliász, a trónbitorló (Paul Jabara)
A korinthoszi királylány (Margareth Clementi)
A korinthoszi király (Massimo Girotti)