Keresés

Lista-vita

2006. április 14., péntek 19:16
Nahát, pedig Fellinit aztán igazán nem lehet a léhaság dicsőítésével vádolni: AZ ÉDES ÉLET, a SATYRICON vagy a CASANOVA meglehetősen keserű, kritikus alkotások.

Egyébként nincs nagy művész, aki ne került volna támadások középpontjába: Bergmant pl. A CSEND (1963) miatt támadták igen hevesen. A maszturbáló Ingrid Thulin állítólag még parlamenti interpelláció tárgya is volt Németországban, az ottani bemutató idején.
0
2006. április 14., péntek 18:59
"rajtad kívül még senkitől nem hallottam az E. T. családromboló hatásáról" Bármennyire megdöbbentő, én igen, bár természetesen nem olyan értelemben, ahogyan K írja; állítólag egyes helyeken parlamenti felszólalások is születtek e témában; szintén állítólag maga Olaf Palme személyesem áll ki a film mellett. A vádak szerint a film rombolja a szülői tekintélyt, mégpedig azáltal, hogy a gyermekek világát (a filmben is idézett Peter Pan nyomán) olyan külön világnak ábrázolja, amelyet a felnőttek nem is értenek. (ET hozzám jött - mondja Elliott.) A kamera szinte végig a gyerekek magasságában mozog, az édesanya és Peter Coyote gyermeki lelkűletű figuráján kívül egyetlen felnőtt arc sem látható premier plánban. (Ezért maradt ki Harrison Ford jelenete.) (Ezt az ötletet később Richard Donner Radio Flyer című filmje is felhasználta.) Az ET-t üldöző felmőttek tulajdonképpen nem gonoszak, de Spielberg olyan fenyegetőnek ábrázolja őket, hogy azoknak tűnnek. Más kérdés, hogy ez nem hátránya, hanem lényege,  legnagyobb előnye a filmnek. Az ET egyébként nem feltétlenül gyermekfilm: azoknak a felnőtteknek (is) készült, akik nem értik a gyerekeket.

Fellini ellen az egyház is tiltakozott már: igaz, úgy 1959 körül.
0
2006. április 14., péntek 18:40
Kedves K!

Nagyon örülök, hogy írtál, előítéletek nélkül kértelek erre, és most is anélkül válaszolok. Már csak azért sem fogalmaznék meg átfogó véleményt rólad, hiszen egy-két véleményből ezt felelősen nem lehet megtenni. Aki többet tud rólad, többet olvasott tőled, erre jobban kpes lehet, én megpróbálok a saját tapasztalataimra hagyatkozni.
Előrebocsátom, hogy még mindig nem néztem meg a listádat, de tudom, és emlékszem hogy korábban milyen véleménnyel viseltettél az említett filmekről.
Spielbergről sokan mondják, hogy zseni, ez talán azért akasztódott rá, mert jó időben, jó helyen, jó módszerekkel, tette a dolgát, amelyek még nem egyértelműen a kiváló filmest kell, hogy láttassák benne. Sok közepes és még gyenge filmje is van (filmművészeti szemmel nézve), de tőle nem is azt várja talán el a nagyérdemű, hogy hitelesen, realistán szórakoztasson. Hiszen, a szórakoztatáson van itt a hangsúly. A cápa egy hatásvadász film, valóban sok benne a túlzás! Magam is láttam dokumentumfilmeket kutatókról, akik testbeszéddel is képesek már a cápákat irányítani, befolyásolni. De Spielberg Cápája szimplán csak ijesztgetni akart, ahogyan például a Mars-inváziós filmek, vagy Hitchcock Madarak-ja. Tudományos tanokat nem is kívánt felsorakoztatni túlzottan, csak az izgalom fokozása dominált. Ennek tökéletes ellentéte volt például a Harmadik típusú találkozások, ahol viszont eleve lemondott a riogatásról, és az idegen kultúrát békésnek, kapcsolatkésznek ábrázolta. Az E.T. pedig egy mese. Nem egy Kis Herceg ugyan, de nem is egy abszolút káros vadhajtás, hiszen hányan lehettünk, voltunk úgy, hogy gyermekkorunkban kitaláltunk magunknak egy nem létező barátot, egy titkos társat, aki csak a miénk? Ez akár egy földönkívüli is lehetne. A különbség ehhez képest csak az, hogy a film ezt a gyermeki gondolatot valóra váltja, és a szeretethiányos, csonka családban növekvő magányos kisfiúnak prezentál egy valódi barátot, aki az űrből jön. Felnőtt fejjel lehet, hogy ez tényleg gagyi, na de ilyen szemüveggel nézve a Mikulás is az, vagy pedig mesecímeket is mondhatnék. Nem tudom, hogy egy E.T. megnézése milyen károkat okozhat egy fiatal lélekben, ha már innen vizsgálódunk, akkor a Pokemon, és egyéb förmedvények inkább elítélhetőek, szerintem. Én például még a Hook-ot is szeretem, de persze nem úgy, mint egy Zongoristát, hanem mint egy vidám kétórás időtöltést a tévé előtt. A Hook-ban azok a felnőttek kaphatnak egy kis leckét, akik elfeledték, hogy önmaguk is voltak gyerekek, és akik a saját gyermekeiket akarják felnőttként kezelni, mert önmaguk már nem élhetnek abban a világban, és ettől frusztráltak, akár még irigyek is. Mindez ennek ellenére valóban roppant infantilisen van csomagolva, de hát végülis a Hook is egy mese. Sokan valóban a Schindler listáját tartják veszélyesnek, néhol még hazugnak is, valójában ez egy mély alázattal elkészített munka Spielbergtől, mely egy meglévő regény történetének összegyúrása a Spielberg által létrehozott Shoah-alapítvány által összegyüjtött zsidó túlélő-történetekkel. Még azt is elhiszem, hogy Kertész Imre abszolút másnak érzi ezt az egészet, hiszen ő valóban ott volt, Spielberg pedig csak másod-, harmadkézből érzékelhette meg mindezt. De a szándék mindenesetre megvolt, a maga hibáival együtt. A film végi jelenetek sokak szerint feleslegesek, a rendező mindenképp bele akarta tenni a túlélők egy csoportját magába a filmbe, ésez már olyan sokadik ráadásnak hat a dramaturgiában. Ezt a (talán felesleges) igyekezetet azonban mindenképpen ellenpontozza, vagy erősíti (kinek hogy) az a rengeteg felvétel, mellyel rengeteg ember történetét vették fel videóra, mindazokét, akik ennek a szomorú történelmi eseménynek a kárvallottai voltak. Ez a misszió mindenképp becsülendő, még ha nyilván nem ettől kell Spielberget jó, vagy rossz rendezőnek tartani. az Indiana Jones filmek már megint nem nevezhetőnek mélyenszántó, nevelni próbáló alkotásoknak, a B-kategóriás kalandfilmek hangulatát hivatott életrekelteni. A legújabbkori Spielberg-művekben már inkább lehetne kivetnivalót keresni, sőt sokan keresnek is, hiszen például a München kapcsán forró talajra merészkedett.
Ezzel együtt azt mondom, hogy Spielberget sokan túllihegik. Ezt ugyanúgy értem azokra is, akik majomszeretettel viseltetnek iránta, meg azokra is, akik mindenáron őt akarják kritizálni, róla akarják leszedni a keresztvizet. A szélsőséges vélemények talán azért valahol mégiscsak oda gyökereztethetőek vissza, hogy adott egy sikeres ember, akit egyesek bálványoznak azért, amit elért, mások pedig a sok rossz, vagy mondjuk úgy középszerű rendező közül épp a legismertebbet veszik folyamatosan górcső alá, mint a hollywoodi sikergyár emblematikus alakját. Valahol mindkettőjüket meg lehet érteni.
Véleményem szerint nem a filmeknek kell nevelni, pontosabban a szórakoztató filmeket szórakozva kell szemlélni, az arra érdemes alkotásokból pedig kell(ene) tudni meríteni a saját életünkre nézve is valami erkölcsi útravalót.
De ez nem feltétlen Spielberghez kötendő elvárás.
Elnézést, hogy ilyen részletességgel szóltam a témához, de már annyi féligazságot, csúsztatást olvastam ehhez kapcsolódóan (nem tőled!) hogy ezt el szerettem volna mondani. Hozzáteszem, mióta itt fórumozok, azóta kevésbé vagyok oda Spielbergért, ezzel az írással sem védeni akarom, igyekeztem tárgyilagosan nézni a dolgot.
most posts by TM
0
2006. április 14., péntek 18:40
Kedves K!

Szerintem senki nem vitatja el azon jogodat, hogy bizonyos filmeket és alkotókat mély megvetéssel fogadjál, és elítélő véleményed legyen róluk, bár abban egyetértek Wrackkal, hogy mindezt szalonképesebben is meg lehetne fogalmazni. (Azt nagyjából értem, miért utálod a buzi, kommunista Pasolinit, nagyjából az is világos, miért piroslapos nálad Jancsó, de mi a hézag Fellinivel?) Az viszont mindenképpen megmosolyogtató, amikor bolsevik összeesküvést sejtesz minden olyan ártalmatlan hozzászólásban, amely a tiéddel ellentétes véleményt fogalmaz meg, s lényegében a (kommunista) törzsfejlődés alsóbb szintjén megrekedteknek nyilvánítod azokat, akiknek más a véleményük.
Úgy gondolom, bizonyos filmeket és alkotókat talán nem a helyi értékükön kezelsz. Egy kiváló szobafestőtől irreális dolog elvárni, hogy megalkossa a Mona Lisát, tehát Spielbergtől sem érdemes ugyanazt várni, mint mondjuk Ingmar Bergmantól. Spielberg szórakoztató filmeket csinál még akkor is, amikor a művész pózában tetszeleg, s ebbéli tevékenysége hol jobb, hol rosszabb műveket eredményez. Nem hiszem, hogy valóban komoly, mértékadó tudományos konferenciáknak a CÁPA-film lenne a fő témájuk, hiszen nem ismeretterjesztő alkotásnak, nem a Spektrum csatorna megrendelésére készült. Szerintem egyébként sokkal hangsúlyosabb benne az emberi kapzsiság, mohóság, haszonlesés, ostobaság és felelőtlenség ábrázolása, mint az állítólagos gyűlöletkeltés a fehér cápák iránt. (Jelzem, az emberek irtják a bálnákat, fókákat stb., noha én nem emlékszem ilyen vonatkozású Spielberg-alkotásokra.) Az E. T.-t és azon keresztül Spielberget felelőssé tenni az érzelemszegénységért, a hagyományos családi értékek háttérbe szorulásáért meglehetősen egyoldalú felfogás: rajtad kívül még senkitől nem hallottam az E. T. családromboló hatásáról. Különösebben engem sem fogott meg az a film, de mégis többre tartom, mint a modern sikerfilmek javát (pl. A SZÖVETSÉG), melyek tobzódnak a pusztítás és pusztulás képeiben, szemben az E. T.-vel, amely hollywoodiasan ugyan, de valahol mégis azt a gondolatot közvetíti, hogy fogadjuk megértéssel azt, ami más, ami idegen tőlünk, ne legyünk reflexből agresszívek és ellenségesek. A BRIAN ÉLETE és A MAGDOLNA-NŐVÉREK kapcsán attól tartok, nem a filmek művészi minősége, hanem a vallási dogmákkal kapcsolatos állásfoglalásuk kelt benned engesztelhetetlen gyűlöletet. Pedig az egyház által sem tagadott (bár nem nagyon reklámozott) tény, hogy a Magdolna-nővérek intézménye létezett, s valóban nincs ok büszkélkedni velük. A kereszténység történetéhez azonban ez éppúgy hozzátartozik, mint a szintén kevésbé dicső keresztes hadjáratok vagy az eretneküldözések. Struccpolitika lenne, s az általad annyira utált kommunista reflexeket idézné, ha ezekről a tényekről hallgatnánk, ahelyett, hogy szembenéznénk velük, hiszen szembenézés nélkül nincs valódi megtisztulás sem.
Mindenképpen elgondolkodtató, hogy miközben látszólag a keresztény értékek egyik leghangosabb képviselője vagy, ezekből az értékekből vajmi kevés nyilvánul meg hozzászólásaidban a többi fórumozó felé. (Hol marad az egyéni példaadás?) Szerintem a többséget elsősorban ez irritálja az Xpressen, s nem az, hogy miért nem hozsannázod Spielberget.
0
2006. április 14., péntek 17:53
Szeretnék aljas módon, kifejezetten provokatív szándékkal, "hidegen kavargó emóciókat" kelteni, amikor mindenki figyelmébe ajánlom ezen a honlapon (a magyar) Schindler listáját... :)
0
2006. április 14., péntek 17:44
Én csak annyit szólnék hozzá a topikhoz, hogy aki leír egy ilyen mondatot: Pasolini, Fellini és Jancsó az európai film három leggennyesebb alakja., az ne gondolja, hogy utána megsimogatják a buksiját, és hogy intelligens embernek fogják tartani. Nem azzal van a bajom, hogy K nem szereti a három említett rendezőt, hanem az, hogy egy ilyen jelzőt képes leírni akárkire. Ez szomorú.
0
2006. április 14., péntek 17:19
A felhasználó hozzászólásait az alapvető fórumetikai szabályok sorozatos megsértése miatt töröltük.
0
2006. április 14., péntek 17:16
Végre valamiben egyetértünk:)

"...the beginning of a beautiful frienship"
0
2006. április 14., péntek 17:12
A felhasználó hozzászólásait az alapvető fórumetikai szabályok sorozatos megsértése miatt töröltük.
0
2006. április 14., péntek 17:11
Igazad van, az első hozzászólást is oda kellene tenni.

Egy infantilis liberálbolsevik véleménydiktátor
0
2006. április 14., péntek 17:11
A felhasználó hozzászólásait az alapvető fórumetikai szabályok sorozatos megsértése miatt töröltük.
0
2006. április 14., péntek 17:09
A felhasználó hozzászólásait az alapvető fórumetikai szabályok sorozatos megsértése miatt töröltük.
0
2006. április 14., péntek 17:08
A capas velemennyel egyetertek, de ezert meg is kaptam a magamet anno.

A Schindler listajat viszont nem bantanam. El kell fogadni, hogy nem dokumentum film. Erre viszont azt mondom, hogy a tortenelem az amit valaki leirt, a mult pedig ami megtortent (nem tudom mar ki mondta es nem is pontos az idezet), szoval ettol nem ezen nem problemaznek (egyebkent emiatt nem ertettem a Troja koruli mizeriat sem).
0
2006. április 14., péntek 17:04
És erre miért nem volt jó a "lista-őrület" topic???
0
2006. április 14., péntek 17:03
A felhasználó hozzászólásait az alapvető fórumetikai szabályok sorozatos megsértése miatt töröltük.
0