Keresés

Ginger és Fred

2010. november 2., kedd 15:40
Szerintem ez emberfüggő, kinek mi fér bele. A legtöbb ember úgy vélekedik, ahogy te is, valóban az az ideális, hogy a testi-lelki hűség köt össze két embert. Az évszázadok alatt ez alakult ki, és ez is számít követendő példának.
A művészvilág azonban teljesen más, egyes körökben kifejezetten sikk a félrelépkedés, a nyitott házasság - ami nagyon veszélyes dolog, mert egy könnyű kalandba is bele lehet bonyolódni. Igazi kardélen táncolás, de ritka esetben nem ár az igazán szilárd kapcsolatoknak - szerencsére a Fellini házaspár esetén nem történt baj, így is nagyon jól működött a kapcsolatuk. Persze az ő esetük egyedi, nem ez a jellemző.
Fellini mondta a Júlia és a szellemek kapcsán: Általános normákkal, kívülről rákényszerített szokásokkal nem lehet szabályozni egy házasságot. Mélységesen egyedi. Szabad férfinak szabad nőre van szüksége. Az egyetlen igazi hűség, ha önmagunkhoz, sorsunkhoz vagyunk hűek."
0
2010. november 1., hétfő 23:22
Ez természetesen jogos,amit írsz,de Nekem ez élből nem fér bele.Számomra az a kapcsolat nem kapcsolat,ahol belefér a megcsalás.Monogám típus vagyok a végletekig és a megcsalás Nekem egyet jelent az árulással.Teljesen mindegy melyik félről.Ez csak az Én véleményem és valóban miért lett volna másképp régen,mint ma?De igazad lehet,Én is Gelsomina karakterével keverhettem össze Giuliettát.
0
2010. november 1., hétfő 22:56
Azért annyira ne csalódj - lélekben mindenképpen hű volt egymáshoz Giulietta, és Fellini is - Masina szó szoros értelemben utána is halt férjének. Igazából nem lehet száz százalékosan tudni, mi igaz a pletykákból mi nem, nem is érdemes hosszan bele menni. Egyébként szerintem semmi gond nincs azzal, ha egy időnként félre lépő férj felesége is időnként hasonlóan tesz.  Giuliettára meg egyébként sem volt jellemző ez az alázatos, kiszolgáltatott stílus - annak ellenére, hogy a filmvásznon gyakran játszott szerencsétlen áldozatokat - színészi feladatként. Emellett túlságosan vonzó, és életvidám nő volt, hogy csendben tűrjön. Miért is tette volna?
Csak rá nyomták a "Gelsomina" imázst, ami nem ő volt.
Kedvenc szerepe Cabiria volt, vele tudott legjobban azonosulni - elmondása szerint mint temperamentum, mint pszichológiai jelenség - sok hasonlóság van köztük.
Ugyan Gelsomina tette ismertté, de nemigen kedvelte ezt a szerepet, nyomasztotta Gelsomina kiszolgáltatottsága. A Júlia és a szellemek címszerepét meg végleg nem szerette, az általa játszott  régimódi nőtípust kifejezetten szánalmasnak találta - mint karakter, teljesen különböztek - bár a filmben voltak életből átvett mozzanatok.
Egyébként annyira tehetséges színésznő volt, hogy jóformán mindent el tudott játszani, akár a végleteket is - nem csoda, hogy keverik a szerepeivel.
0
2010. november 1., hétfő 19:45
Valóban csodás film,mivel az önéletrajzukat nem olvastam,számomra új ez az adalék amit leírtál.Viszont így kicsit csalódtam mert Giulietta számomra az a nő akiről soha nem tudnék hűtlenséget feltételezni.
0
2010. november 1., hétfő 19:27
Végre egy részletes, tartalmas kritika a filmről, jó ilyet olvasni! Szinte mindenben egyetértek.
Kivéve: azt, hogy:„Legalább szteppelni megtaníthatta volna őket. Bár Mastroianni még elmegy, de azért Giulietta Masinát meg kellett volna tanítani szteppelni.”

Úgy emlékszem, Mándy Iván volt az idézett mondat elkövetője. Szerintem valamit félre értett: Amelia és Pippo már évtizedek óta nem táncolt együtt, emiatt már nem olyan profik, mint fénykorukban - direkt kicsit ügyetlenül kellett csetleni-botlani Masinának, és Mastroianni-nak. Mellesleg hatvannégy évesen még így is kitűnően szteppel Giulietta, egyszerűen nem értem, hogy lehetett ez a vélemény a tánctudásáról, hiszen gyerekkora óta rendszeren táncolt, a tánctudása kiemelkedő - annak ellenére, hogy nem sok zenés filmben szerepelt, inkább a drámák, és a művészfilmek tették ki a munkásságát.

A másik mondat, amivel vitatkoznék:
"A GINGER ÉS FRED mintha a Fellini házaspárról is szólna: az asszonyról, aki még mindig szereti a bohókás, szórakozott férfit, gondoskodik róla, még ha a nagy érzelmek valahogy soha nem testesültek meg közöttük. (Köztudomású, hogy Fellini nem volt hűséges típus.)"
Valóban hogy van köztük némi hasonlóság, de azért túlzás ennyire párhuzamot vonni. Amit Fellini hűtlenkedéseiről írnak egyes bulvárlapok, és ponyva-életrajzok, nagy százalékban kétes valóságtartalmú. Felliniről egyesek úgy írnak, mint egy igazi Casanováról, Masinát meg "csendben tűrő feleségnek" ábrázolják, holott szó sem volt erről. Fellini egyedül Giuliettát szerette - az interjúiban szenvedélyes szerelemmel beszél róla - elég bele olvasni Chandler: Én Fellini c. könyvébe.
Igen is, kifejezetten nagy, és látványos érzelmekkel szerették egymást - már-már bálványozva, és szentimentálisan. A róluk készült fotókon (a lesifotókon is) állandóan átölelve, csókolózva láthatók - még idős korukban is. Nagyon ritka az ilyen, hogy ötven éves házasok ennyire szeressék egymást.
Giuliettát sokan irigyelték, hogy Fellini a társa, ezért terjedhetett el róla az a képtelen pletyka, hogy Federico biztos nem is szerette.
Lehet, hogy pár futó kaland becsúszott Fellini életében - mint ahogy a legtöbb hírességnek, de azért nem ették olyan forrón a kását. Mellesleg Masinának is számtalan hódítása volt, egyáltalán nem volt az a konzervatív, sírig hű asszonyka, amit a Júlia és a szellemekben játszott (a film nem róla szólt, csak sokan félre értelmezik a névazonosság miatt) egy életvidám, határozott, igazi modern nő volt a maga korában.
Szóval - vigyázni kellene, hogy a filmet ne keverjük a magánélettel.:)




0
2008. október 23., csütörtök 21:35
Ezt én nem láttam még bevállalom. De az Amarcord számomra az egyik kedvenc filmem, és nem érdekel milyen fapados, a lényeg, hogy az isteni és valóban klasszikus szinkron rajta van.
0
2008. október 23., csütörtök 20:55
Ahogy azt fórumozó barátaink a filmhez írt kritikáikban megállapították, a GINGER ÉS FRED nem tartozik Fellini legnagyobb munkái közé, mégis szerethető darab. A külföldi közönség szerette is, jó kritikákat kapott, Fellininek még egy ötödik Oscar-díj is kinézett volna, amitől azonban épp honfitársai ütötték el azzal, hogy Olaszország végül egy másik filmet nevezett akkor Oscarra. Persze akadtak kevésbé lelkes hangok is. A civilben jeles drámaíróként jegyzett magyar kritikus szerint „gyönge mű volt a Ginger és Fred, de legalább csöpögően szentimentális”, s állítólag azt is kijelentette: „Legalább szteppelni megtaníthatta volna őket. Bár Mastroianni még elmegy, de azért Giulietta Masinát meg kellett volna tanítani szteppelni.” A bemutató idején még élt Ginger Rogers, Fellini gyerekkorának nagy bálványa, akit oly sokszor megcsodált a rimini Fulgor moziban. Ginger – Fellini nagy bánatára – megsértődött a filmen, sőt jogi lépéseket is tett – sikertelenül.

A kritikusok egyvalamiben egyetértettek: szinte mindgyájan dühös, sőt gyilkos televíziós kritikaként fogták fel a filmet, ami kíméletlenül leleplezi az értékeket sokszoros értéktelenségekkel vegyítő média káros és agymosó hatását. Megvallom, én nem osztom ezeket az értelmezéseket, szerintem ez a film igazából nem erről szól. Fellinihez egyébként sem illene a Nagy Odamondogató szerepe, hiszen ő sem különb a Deákné vásznánál: aki látott már Fellini-filmet (főleg AZ ÉDES ÉLET utáni munkáit), az tudja, hogy a Mester alkotásai is egy Mónika-, Balázs- stb. show-t megszégyenítő mennyiségben vonultatnak fel extrém és különc figurákat. S aki járt már filmforgatáson vagy pont egy Fellini-mű forgatásáról látott tudósítást, az tudhatja, hogy a filmkészítés világa nem nagyon különbözik a televízióműsorokat kísérő felhajtástól. (S akkor még nem szóltam arról, hogy épp e film előtt maga Fellini is forgatott egy tésztareklámot, sőt kifejezett érdeklődést mutatott a további reklámok készítése iránt.) A GINGER ÉS FRED show-ja számomra inkább azt a varietét idézi meg, melynek tiritarka műsoránál Fellini oly sokáig elidőzött a RÓMÁ-ban. A kulisszák persze mások, Fellini kicsit idegenül is mozog bennük szereplőivel együtt, ám itt is, ott is csodabogarak voltak a fellépők. Amelia és Pippo felléptetése a műsorban érzésem szerint semmiféle lekicsinyítő vagy megalázó szándékot nem takar, a program számos más szereplője, sőt egyes tévések is kifejezetten barátságosak velük. Talán azért tűnnek kakukktojásnak, mert a jelen ötperces sztárjai között ők a múltat idézik meg, a varieték letűnt világát, ahol azért nem volt elég hasonlítani valakire vagy előállni valami abszurd sztorival, hanem valami produkciót is kellett nyújtani. A közönséggel való kapcsolat sokkal életszerűbb volt, a produkciók minősége viszont a régi szép időkben is igen elegyes volt. Persze ugyanúgy megtapsolják Gingeréket, mint a többi szereplőt, ám semmi jele nincs annak, hogy pont az ő produkciójuknál lett volna őszinte a vezényszóra felcsattanó taps. Az autogramkérők rohamát is állják, ami nem nehéz, hiszen alig hárman-négyen vannak az autogramkérők.

Ha tehát a médiakritikát nézzük, Fellini filmje valóban gyengébb, erőtlenebb, hiányzik belőle a korábban készült HÁLÓZAT rideg könyörtelensége, a későbbi SZÜLETETT GYILKOSOK cinizmusa és szenzációhajhászása, vagy a KIKA extremitása. Kicsit erőltetettnek is tűnhet, hogy egy olasz tévénél a 80-as években, főműsoridőben áramkimaradás szakítsa meg az adást: ilyesmi a jóval elmaradottabb Magyar Televízióval sem esett már meg akkoriban. Amitől a film mégis igazán közel kerül hozzám (és talán más nézőhöz is), az a gyengéd és szeretetteljes emberábrázolás. Főleg napjaink fiatalság-őrülete idején különösen figyelemre és tiszteletre méltó, ahogyan Fellini az idős embereket ábrázolja. Szeretettel mutatja be idős főszereplőit, bemutatja gyengeségeiket, de nem neveti ki őket. Manapság, amikor a fejlett nyugati társadalmak egyik legégetőbb problémája az elöregedés (egyre kevesebb gyerek születik, miközben a tudomány fejlődésének köszönhetően az emberi életkor határai kitolódnak), különösen fontos, hogy az idős emberekre ne a társadalom ingyenélőiként, haszontalan, beteges, szenilis teherként tekintsünk.

S hogy Ginger és Fred szerethető, az persze köszönhető a két főszereplőnek. Szinte hihetetlen, de Giulietta Masina és Marcello Mastroianni korábban sosem szerepeltek együtt a filmvásznon, noha egyikőjük a Mester hűséges és szerető felesége volt, a másik pedig a legjobb barátja, filmbeli alteregója. A GINGER ÉS FRED mintha a Fellini házaspárról is szólna: az asszonyról, aki még mindig szereti a bohókás, szórakozott férfit, gondoskodik róla, még ha a nagy érzelmek valahogy soha nem testesültek meg közöttük. (Köztudomású, hogy Fellini nem volt hűséges típus.) Egy másik film, a NAPOK ROMJAI is feldereng az ember előtt, melynek főszereplői szintén leélnek egy életet egymás bűvöletében, de egymás nélkül. De talán éppen ezért oly erősek közöttük a kötelékek. Giulietta Masina kitűnő alakítást nyújt, pedig tartózkodik a látványos megoldásoktól, tekintetében, mozdulataiban, szavaiban azonban látjuk és érezzük a leélt életet. Manapság, amikor a lelkes rajongók rögtön Oscar után kiabálnak, ha egy-egy glamour-sztárt valamelyik filmben elmosódott sminkkel látják valamilyen látványos veszekedési jelenet előtt (közben, után), különösen tiszteletre méltó az ilyen, látszólag eszköztelen, mégis nagyon gazdag alakítás. Mastroianni sem marad el mögötte: ritkás hajjal, pocakosan is szeretnivalóan sármos. Kettőjük közül talán Ginger az, aki szőke kislány-parókája ellenére a jelenben él, és tud is élni. Fred megragadt a múltban, számára az volt az igazi Élet, görcsösen igyekszik úgy tenni, mintha semmit se változott volna az eltelt évtizedek alatt: ugyanolyan szaporán emelgeti a magasba Gingert, mint egykoron, hogy aztán szinte félrehúzódva kapkodjon levegő után az ő korában már túl nagy megerőltetés miatt.

A GINGER ÉS FRED nosztalgiamozi volt már bő 20 éve is, és nosztalgiamozi ma is. Fellinit is utolérte a mindent felfaló, mindent ugyanolyan színűre festő média: ma már egy-egy Fellini-film is csupán muzeális darabként bukkan fel egy-egy tévécsatorna műsorán a harsány divatfilmek, az extrém valóság- és talkshow-k özönében. A médiát hibáztassuk-e mindezért, vagy az embert (a nézőt), aki nem tud megfelelően bánni egy alapvetően nagyszerű találmánnyal?
0
2006. június 1., csütörtök 19:50
Persze egy vígjátékhoz sokkal fontosabb az extra meg a rendezői kommentár, mint egy klasszikushoz...

...de örülhetünk, hogy legalább kiadják lassan az egész Fellini-életművet, míg más klasszikus rendezőknek (Bunuel, Renoir, Rivette, Varda, Resnais, Chabrol, Demy, Eustache, Deville, Pialat, Wajda, Richardson, Vigo, Eizenstein, Szőts, Jancsó, Zolnay, Gaál, stb.) egyetlen filmje sem jelent meg... de pl. Malle vagy Rohmer esetében sem a legjobb filmjükkel képviseltetik magukat egyszem lemezen...
0
2006. június 1., csütörtök 19:47
Persze, hogy gyér--- de ez Magyarország... :(

De ahhoz képest, hogy a Fantasy Film képes volt 4 Fellini filmhez is ugyanazt a bónuszlemezet hozzápakolni... de minek? (Igaz én eladtam a feleslegeimet... és így kicsit olcsóbban jutottam a filmekhez, de viszont az extrák hiánya jogos!!!)
0
2006. május 31., szerda 18:02
Eléggé gyér kiadás, nem méltó igazán ehhez a nagyszerű filmhez!
Semmi extra, pedig érdekelt volna interjú a szereplőkkel, a rendezővel, hogyan készült a film....
Úgy látom, mostanában sok frincifranci vígjátékokhoz terjedelmes extrákat passzintanak, itt meg....

Ha már itt vagyok a fórumon, megkérdezem:
Mi a véleményetek a filmről? Tetszett, vagy nem? Mert a kritikáknál nem sok vélemény van róla...
0