Nagyon örülök a kezdeményezésnek, hogy végre a L art pour l art Társulat (aposztroffal írandó, mégha itt nem is látszik!) munkásságából is megjelenik valami kis hazánkban.
Ez a csapat valamivel később kezdte ténykedését, mint a Galla-féle HOLLÓ SZÍNHÁZ. Kicsit olyan a műfaj története, mint zenei téren az Illés együttes esetében volt, akik először külföldi dalokat adtak elő, majd rájöttek, hogy ez saját kútfőből gyártott művekkel is működik. Humorban is így zajlott, míg a Holló Színház kizárólag angol szerzők jeleneteit adta elő magyarul, addig a L art pour l art Társulat (LPLT) magyar, leginkább saját maguk ötleteiből készült marhaságokkal bomlasztotta a nézőtéri komolyságot. A Galla és Laár ötletéből megalakult LPLT életében a sokak által emlegetett "aranykorban" a kezdetben Laár hibbant verseire épülő színpadi produkciók, majd televíziós alkotások szereplői a következők voltak: Laár András, Dolák-Saly Róbert, Galla Miklós és Nagy Natália.
Elkészült a mára már legendás "Ha jön a medve", amiben egy elhagyott buszbérlet körül bonyolódik a fergeteges poénokkal tűzdelt sztori. Aztán megszületett a "Vastyúk is talál szeget", melyből az eredeti felállás ideje alatt 10 rész készült el. A Polygram kiadó ebből három VHS-en kilenc részt jelentetett meg, ami azt illeti a 10. volt a legszarabb, azért igazán nem kár. A kezdeti demokratikus, lelkes munka időközben megfáradhatott, és személyi ellentétek, alkotói problémák léptek fel. Közben Laár kilépett a KFT zenekarból, majd erőteljesen a buddhizmus felé fordult, s talán a Dolák-Szászi Móni szerzőpáros erőteljes munkája sem tetszett mindenkinek egyformán, pedig Szászi Móni nem csupán Natália távozása után került képbe, hanem már szinte a kezdet kezdetén, hogy mást ne mondjak, az egész Besenyő család ötletet tőle származik! Galla meg a LPLT mellett vitte a Holló-t is, és a Monthy Python Repülő Cirkusza-sorozat magyarítása, hazai bemutatása is nyilván sok idejét vitte el. Úgy alakult, hogy ő intézte a háttérmunkát, a fellépéseket, tévés szerepléseket. Aztán amikor kenyértörésre került a dolog, és elment Galla, majd Natália is, akkor először csak ifj. Pethő Zsolt (a Vizipók-Csodapók zeneszerzőjének kisfia) csatlakozott Laárékhoz. Pethő nem volt ismeretlen a szakmában, hiszen mint a Satöbbi együttes frontembere abszurd, újhullámos dalokat írt és adott elő, és Gallával is több éven át csinálták közösen a Holló Színházat. A három fiúnak meg kellett küzdenie a rtalponmaradásért, mert Galla nélkül nem voltak tévészereplési lehetőségek, jó egy-másfél év után jutott pár perces szkeccsekre tévés meghívás az akkoriban futó Palik László-Héder Barna vezette KULCS című műsorban. Aztán próbálkoztak a kereskedelmi csatornákon is több kevesebb sikerrel, és készítettek új, önálló színházi esteket is.
Még Gallával és Natáliával készült a Laár pour Laár (Fejezetek a költő életéből), majd a legsikerültebb színházi est, a "Farkas a mezőn", és 1990-ben a "Rengeteg parittya". A három szereplős korszakból a "WINNETOU" az, ami máig személyes kedvencem, a torzsalkodásoktól mentes környezetben a szerzők a legkiteljesedettebb, legszínvonalasabb műsort álmodták meg, és persze ebben is benne volt Szászi Móni, de itt még mindig csak a háttérben. A hanghordozókról is ejtenék egy mondatot, az eredeti felállásban megjelent két cd, Vas tyúk is talál szeget, illetve a Lila liba. A Winnetou-ra visszatérve ebből is született cd, majd ezután jött az eddig is magát kínáló ötlet, miért ne szerepelhetne a humorral bőven megáldott, kiváló komikának is mondható Szászi Móni a színpadon és a tévéműsorokban is. Így is lett, és a következő est, melynek címe A három testőr és a Jeti, már négyük remeklése volt. Móni abszolút bevált, sokkal tehetségesebb, mint Nagy Natália, bárki bármit is mond. A három testőr... is kijött cd-n, közben gyártódtak tovább a Vastyúk műsorok is, összesen 15 rész készült el, majd ezt követte a "Nooormális???" című műsorsorozat. A következő est a "Brutális katicabogár" sajnos nem sikerült túl jól, erőltetett, lassú, és sótlan előadás lett, nem is futott olyan nagy szériát, mint elődei. Szerencsére az azutáni, a "Rigolettó, avagy a rotterdami toronyőr" már újból a spiccen volt, ahogy a legutolsó is, melynek címe "Pucér nők ruhában" volt.
Ezt a nagy és eredményes korszakot összegezte a "Best uff L art pour l art"
Ők maguk ezt írták erről az estről:
A Társulat ezzel a műsorával a közönség óhajának engedelmeskedik. Színpadra viszi azokat a jeleneteit, dalait, amelyeket az elmúlt 18 évben a rajongók követeltek tőlük újra meg újra. Azokat, amelyek a kreatív l art-műhely közel két évtizedes televíziós és színpadi munkájából kimagaslanak sikerességük révén, és amelyek már-már a magyar abszurd klasszikusainak tekinthetők.
Az ország minden szegletében foglalkozástól és kortól függetlenül, munkahelyeken és otthonokban számtalan humort értő és szerető ember használja az örökzöld l art pour l art szlogeneket, kifejezéseket és poénokat. Sokan nem is tudják az elmés mondatok forrását.
E hórihorgas életműből válogatott a Nagy Négyes: Dolák-Saly Róbert, Laár András, Pethő Zsolt és Szászi Móni.
Lesz "best of vetítés", Osztályfőnöki óra, Színészmesterség, "best of Besenyő család" és sok-sok meglepetésnek szánt előadóművészi bravúr. Természetesen a Társulat nem bírt kreatív önmagával, és becsempészett a darabba újdonságokat is, pl.: a Költő új verseit és egy vadonatúj Boborján-jelenetet.
Ezzel a pazar műsordesszerttel kívánjuk csillapítani, és egyben fájdalommentesen újrakorbácsolni a közönség évtizedek óta tartó l art pour l art-kíváncsiságát, bízva abban, hogy e képzavar ellenére mindenki pontosan tudja, hogy mire gondolt a fogalmazó.
E pazar összefoglaló, visszatekintő, ugyanakkor előremutató színdarab jubileum is egyben. Ez ugyan a kilencedik előadása a Társulatnak, viszont annyira jó, hogy kettővel is felér, tehát ebben az értelemben a tizedik estnek tekinthető.
Ezzel a kis humortechnikai csavarral kívánunk minden érdeklődőnek jó szórakozást a Best uff L art pour l art-on.
Mindenkit szeretettel várunk!
Ennek az estnek a dvd-változatával jelentkezik most a csapat, mely idén májusban ünnepelte fenállásának 20.(!) évfordulóját, és hogy ez az összegzés nem azért készült, mert alkotói válságba kerültek, arra bizonyíték a legeslegújabb, legfrissebb estjük, melynek címe: Hófehérke és a svéd törpe.
A Társulat tehát él és virul, az abszurd humor pedig örök és elpusztíthatatlan! :-)