Keresés

Best Uff Lart pour Lart

2011. november 23., szerda 16:39
Galla akkor négy emberrel fordult szembe egy bizonyos dologban, s olyannyira fafejű volt, hogy ez vezetett a szakadáshoz. Persze ő a saját szemszögéből másképp kommunikálta később a történéseket, nemegyszer szinte büszkén, gőggel kihangsúlyozva, hogy bizony már csak az ügyvédeik kommunikálnak egymással. A csúcs az volt, amikor egy fesztiválon egymás utáni napokon lépett fel a LPL és Galla, s amikor utóbbi megtudta, hogy előtte az általa gyűlölt egykori társai szerepeltek, akkor a szervezőkkel lefertőtlenítette a színpadot és csak utána volt hajlandó megtartani a saját műsorát. Nem kicsit szánalmas a pali... Dolák-Salyék azóta se mentek bele soha sárdobálásba, mi több, a 25 éves évfordulójuk kapcsán hívták Gallát, hogy az ünnepi rendezvényen legyenek együtt, de Galla még egy nem-re se méltatta őket. Szóba került tegnap is ez a társulati személycserélődés és DSR ezúttal is nagyon intelligensen hárította el a Gallára irányuló nézői kérdést.
most posts by TM
0
2011. november 23., szerda 16:11
Még annak idején, pontosan 1995 elején láttam őket élőben, a klasszikus felállásban Győrben. 2 egymást követő napon volt műsoruk, de mindkét napon más, lehetett venni olyan kedvezményes jegyet, ami mindkét napra belépést nyújtott. Én mindkét előadást megnéztem, majdnem 3 órásak voltak, hihetetlen poén-áradattal, és saját magukon röhögéssel... :)
A végén a büfében pedig oda lehetett menni a tagokhoz, nagyon készségesen álltak rendelkezésre autogram és fotó, sőt pár szó erejéig is. Viszont már akkor fura volt, hogy Galla Miklós a többiektől külön ülve iszogatta az üdítőjét...
0
2011. november 23., szerda 14:35
Örülök, hogy tetszett! Tegnap este élőben is láthattam. Jó volt, amikor még Dolák-Saly is elröhögte magát a saját hülyeségein. :)
A videó egyébként a L art pour l art Társulat: Banán, pumpa, kurbli című új műsorából való. Hosszú évek után kaptak lehetőséget, hogy saját fejük után menve a maguk szája íze szerint szerkesztett produkcióval rukkolhassanak elő, s ők rögtön éltek is a lehetőséggel.
A királyi tévé péntek esti "Poén péntek" műsorsávjában október 7-én vetítették az első "Banán, krumplit", az Öreg néne őzikéje-diavetítés a második adásban volt, melyet október 28-án sugároztak. A harmadik produkció december 9-én lesz szintén ugyanott, és szilveszterkor is jelentkeznek saját műsorral.
most posts by TM
0
2011. november 23., szerda 12:33
Ezt még nem láttam.Szenzációs!
Az indiános vetítések közben mindig kicsordul a könnyem a nevetéstől.:)
0
2011. november 23., szerda 12:25
most posts by TM
0
2011. november 23., szerda 2:30
Tegnap este volt alkalmam beszélgetni Dolák-Saly Róberttel. Az apropót egy önálló est szolgáltatta, melyben dalok, diavetítések, Parittya Setét Antal, azaz az "öreg", Leopoldn a porondmester valamint Naftalin Ernő is részt vett. A remek este után több dolgot is szóba hoztam, például hogy lesz-e még a zeneszerző-énekes DSR-nek önálló előadói estje olyan nótákkal, mint mondjuk A világ világtalan



vagy az 1983-as első kislemezén megtalálható Átköltenél



és persze a Láthatatlan ég, ami a hasonló című nagylemezen jelent meg 1992-ben és már a megjelenése előtt 1991-ben kiérdemelte az év legjobb hazai hangfelvételének címét és az ehhez járó eMeRTon-díjat, 1992-ben pedig az Arany Zsiráf-díjat, melyet azóta Fonogram-díjra kereszteltek át és amellyel minden évben a kiemelkedő értékkel bíró albumokat jutalmazzák.



Róbert láthatólag örült a kérdésnek, mondta, hogy ez egy ideje speciális kérdés is, mert eléggé beskatulyázták őt vicces embernek, pedig korábban a zenei vonal volt a meghatározó. Diavetítéssel például már a nyolcvanas évek elején is operált, amikor a "XX. századi barlangrajzok" című műsorával járta a művházakat, klubokat. Volt super 8-as filmvetítés, fény- árnyék effektek egyfajta audiovizuális koncertprogram. Elmondása szerint szeretné ezt valamilyen formában feltámasztani, mindez csak idő és pénz kérdése, amiből általában kevés van. Kérdeztem, hogy szerinte van-e erre igény, mire azt felelte, fogalma sincs, legrosszabb esetben, mire rábeszéli magát, hogy megcsinálja, addigra derül ki, hogy a kutyát sem érdekli. Ezen jót nevettünk.
Természetesen nem maradhatott el az Xpress-fórumot talán legjobban érdeklő kérdés, hogy mi a helyzet a LPL Társulat DVD-kiadásai terén. Dolák-Saly Róbert a csapat menedzselésével foglalkozó személyként sem tudott konkrét dolgot mondani. Megbeszéltük a Dotkom-féle tervezetet (Vastyúk-sorozat), ami annak idején dugába dőlt, s most is folyik tervezés immár másik személlyel, aki egyengeti a kiadványok megjelenésének útját. DSR megemlítette azt is, hogy az ügynek nem igazán használ a Comedy Central megjelenése, pontosabban abbéli ténykedése, hogy a csatorna kénye-kedve szerint vagdalja az eredetileg sajátos dramaturgiával felépített tévéműsorokat, s ezeket a "poénfalatokat" ízléstelenül pakolja be rissz-rossz közéleti humor vagy gagyi stand-up közé, ami által némileg lejáratódik a munkásságuk, de legalábbis nem tesz jót neki ez a mixeléses dömping.
Számomra megdöbbentő volt megtudni, hogy televíziós munkáik felett semmiféle joggal nem rendelkeznek, így történhet meg a CC-os felbukkanás is. Mint sokan mások, ők is afféle "cápaszerződést" kötöttek annak idején. Szóval elméletileg nem rajtuk múlik az archív anyagok kiadása. Egyébként DSR is osztja a mai helyzetre vonatkozó véleményt, miszerint már nem túl nagy biznisz DVD-vel foglalkozni és hasonló hordozóválság miatt nincs már 10 éve új CD-anyaguk sem, pedig lenne mit rápakolniuk.

A L art pour L art Társulat továbbra is dolgozik serényen. A topiknyitó hozzászólásomban említett tíz színházi estet
1986. Laár pour Laár
1988. Farkas a mezőn (felújítás 1994.)
1990. Rengeteg parittya (felújítás 1995.)
1997. Winnetou
1999. A három testőr és a jeti
2000. A brutális katicabogár
2002. Rigoletto, avagy a rotterdami toronyőr
2003. Pucér nők ruhában
2004. Best uff L’art pour l’art
2006. Hófehérke és a svéd törpe

azóta még három követte

2007. Két férfi, egy nő meg egy férfi
2009. Anyám tyúk, avagy az ember tragédia

és a legújabb

2011. Három testőr és a jeti vagy mi a pék

Ez utóbbi mindössze négy ponton egyezik a 12 évvel ezelőtti műsorral, tehát mindenkinek ajánlott, aki új LPL-humorra szomjazik.
Dolák_Saly Róbertet pedig már egy ideje olvasni is lehet, első könyve, a Madáretető már hat kiadást ért meg, azt követte a Boborján és az eddig legutolsó kötet két évvel ezelőtt jelent meg Agyatlantisz címmel.

DVD-kiadás terén pedig jelenleg így állunk:

2006. Best uff L’art pour l’art (LPL színházi előadás)
2008. Nooormális??? (TV2-es LPL televíziós műsorok, 2000-2002.)
2009. Vastyúk is talál szeget & Nooormális??? (TV2-es LPL televíziós műsorok, 1998-1999.)
2009. Csirkebefőtt (TV1-es LPL szilveszteri televíziós műsor)
2009. Két férfi, egy nő meg egy férfi (LPL színházi előadás)

DSR legvégül azzal zárta a beszélgetést, hogy szerinte nem kell aggódni, előbb-utóbb mindenképp megjelenik az első 11 Vastyúk-műsor is, a tervek szerint 3 DVD-n. Majd összepakolta gitárját, az "öreg sapkáját és bajszát, Ernő szemüvegét és fésüjét és a többi ketyerét és hazaindult. Utána még sokáig gondolkoztam azon, hogy egy 56 és fél éves emberbe hogy fér ennyi minden bele, ráadásul még ott van négyéves Dorka nevű kislánya is, aki az apai teendőket követeli meg.
Na de, ahogy mondják, úgy jó az élet, ha zajlik. :)

most posts by TM
0
2006. július 25., kedd 20:13
Ezt a Jön a medve cimü filmet felkarcolhatták volna a lemezre.Sehonnan nem tudom megszerezni.Pedig állat!
0
2006. július 13., csütörtök 14:35
Nagyon örülök a kezdeményezésnek, hogy végre a L art pour l art Társulat (aposztroffal írandó, mégha itt nem is látszik!) munkásságából is megjelenik valami kis hazánkban.
Ez a csapat valamivel később kezdte ténykedését, mint a Galla-féle HOLLÓ SZÍNHÁZ. Kicsit olyan a műfaj története, mint zenei téren az Illés együttes esetében volt, akik először külföldi dalokat adtak elő, majd rájöttek, hogy ez saját kútfőből gyártott művekkel is működik. Humorban is így zajlott, míg a Holló Színház kizárólag angol szerzők jeleneteit adta elő magyarul, addig a L art pour l art Társulat (LPLT) magyar, leginkább saját maguk ötleteiből készült marhaságokkal bomlasztotta a nézőtéri komolyságot. A Galla és Laár ötletéből megalakult LPLT életében a sokak által emlegetett  "aranykorban" a kezdetben Laár hibbant verseire épülő színpadi produkciók, majd televíziós alkotások szereplői a következők voltak: Laár András, Dolák-Saly Róbert, Galla Miklós és Nagy Natália.
Elkészült a mára már legendás "Ha jön a medve", amiben egy elhagyott buszbérlet körül bonyolódik a fergeteges poénokkal tűzdelt sztori. Aztán megszületett a "Vastyúk is talál szeget", melyből az eredeti felállás ideje alatt 10 rész készült el. A Polygram kiadó ebből három VHS-en kilenc részt jelentetett meg, ami azt illeti a 10. volt a legszarabb, azért igazán nem kár. A kezdeti demokratikus, lelkes munka időközben megfáradhatott, és személyi ellentétek, alkotói problémák léptek fel. Közben Laár kilépett a KFT zenekarból, majd erőteljesen a buddhizmus felé fordult, s talán a Dolák-Szászi Móni szerzőpáros erőteljes munkája sem tetszett mindenkinek egyformán, pedig Szászi Móni nem csupán Natália távozása után került képbe, hanem már szinte a kezdet kezdetén, hogy mást ne mondjak, az egész Besenyő család ötletet tőle származik! Galla meg a LPLT mellett vitte a Holló-t is, és a Monthy Python Repülő Cirkusza-sorozat magyarítása, hazai bemutatása is nyilván sok idejét vitte el. Úgy alakult, hogy ő intézte a háttérmunkát, a fellépéseket, tévés szerepléseket. Aztán amikor kenyértörésre került a dolog, és elment Galla, majd Natália is, akkor először csak ifj. Pethő Zsolt (a Vizipók-Csodapók zeneszerzőjének kisfia) csatlakozott Laárékhoz. Pethő nem volt ismeretlen a szakmában, hiszen mint a Satöbbi együttes frontembere abszurd, újhullámos dalokat írt és adott elő, és Gallával is több éven át csinálták közösen a Holló Színházat. A három fiúnak meg kellett küzdenie a rtalponmaradásért, mert Galla nélkül nem voltak tévészereplési lehetőségek, jó egy-másfél év után jutott pár perces szkeccsekre tévés meghívás az akkoriban futó Palik László-Héder Barna vezette KULCS című műsorban. Aztán próbálkoztak a kereskedelmi csatornákon is több kevesebb sikerrel, és készítettek új, önálló színházi esteket is.
Még Gallával és Natáliával készült a Laár pour Laár (Fejezetek a költő életéből), majd a legsikerültebb színházi est, a "Farkas a mezőn", és 1990-ben a "Rengeteg parittya". A három szereplős korszakból a "WINNETOU" az, ami máig személyes kedvencem, a torzsalkodásoktól mentes környezetben a szerzők a legkiteljesedettebb, legszínvonalasabb műsort álmodták meg, és persze ebben is benne volt Szászi Móni, de itt még mindig csak a háttérben. A hanghordozókról is ejtenék egy mondatot, az eredeti felállásban megjelent két cd, Vas tyúk is talál szeget, illetve a Lila liba. A Winnetou-ra visszatérve ebből is született cd, majd ezután jött az eddig is magát kínáló ötlet, miért ne szerepelhetne a humorral bőven megáldott, kiváló komikának is mondható Szászi Móni a színpadon és a tévéműsorokban is. Így is lett, és a következő est, melynek címe A három testőr és a Jeti, már négyük remeklése volt. Móni abszolút bevált, sokkal tehetségesebb, mint Nagy Natália, bárki bármit is mond. A három testőr... is kijött cd-n, közben gyártódtak tovább a Vastyúk műsorok is, összesen 15 rész készült el, majd ezt követte a "Nooormális???" című műsorsorozat. A következő est a "Brutális katicabogár" sajnos nem sikerült túl jól, erőltetett, lassú, és sótlan előadás lett, nem is futott olyan nagy szériát, mint elődei. Szerencsére az azutáni, a "Rigolettó, avagy a rotterdami toronyőr" már újból a spiccen volt, ahogy a legutolsó is, melynek címe "Pucér nők ruhában" volt.
Ezt a nagy és eredményes korszakot összegezte a "Best uff L art pour l art"
Ők maguk ezt írták erről az estről:
A Társulat ezzel a műsorával a közönség óhajának engedelmeskedik. Színpadra viszi azokat a jeleneteit, dalait, amelyeket az elmúlt 18 évben a rajongók követeltek tőlük újra meg újra. Azokat, amelyek a kreatív l art-műhely közel két évtizedes televíziós és színpadi munkájából kimagaslanak sikerességük révén, és amelyek már-már a magyar abszurd klasszikusainak tekinthetők.
Az ország minden szegletében foglalkozástól és kortól függetlenül, munkahelyeken és otthonokban számtalan humort értő és szerető ember használja az örökzöld l art pour l art szlogeneket, kifejezéseket és poénokat. Sokan nem is tudják az elmés mondatok forrását.
E hórihorgas életműből válogatott a Nagy Négyes: Dolák-Saly Róbert, Laár András, Pethő Zsolt és Szászi Móni.
Lesz "best of vetítés", Osztályfőnöki óra, Színészmesterség, "best of Besenyő család" és sok-sok meglepetésnek szánt előadóművészi bravúr. Természetesen a Társulat nem bírt kreatív önmagával, és becsempészett a darabba újdonságokat is, pl.: a Költő új verseit és egy vadonatúj Boborján-jelenetet.
Ezzel a pazar műsordesszerttel kívánjuk csillapítani, és egyben fájdalommentesen újrakorbácsolni a közönség évtizedek óta tartó l art pour l art-kíváncsiságát, bízva abban, hogy e képzavar ellenére mindenki pontosan tudja, hogy mire gondolt a fogalmazó.
E pazar összefoglaló, visszatekintő, ugyanakkor előremutató színdarab jubileum is egyben. Ez ugyan a kilencedik előadása a Társulatnak, viszont annyira jó, hogy kettővel is felér, tehát ebben az értelemben a tizedik estnek tekinthető.
Ezzel a kis humortechnikai csavarral kívánunk minden érdeklődőnek jó szórakozást a Best uff L art pour l art-on.
Mindenkit szeretettel várunk!

Ennek az estnek a dvd-változatával jelentkezik most a csapat, mely idén májusban ünnepelte fenállásának 20.(!) évfordulóját, és hogy ez az összegzés nem azért készült, mert alkotói válságba kerültek, arra bizonyíték a legeslegújabb, legfrissebb estjük, melynek címe: Hófehérke és a svéd törpe.
A Társulat tehát él és virul, az abszurd humor pedig örök és elpusztíthatatlan! :-)


most posts by TM
0