Na jo, tenyleg kicsit kevertem a dolgokat, tehat a jogallam nem egyenlo a jogi pozitivizmussal, hanem az, amit leirsz. Ebben igazad van.
"gyakorlatilag magad is egy pozitivista felfogás mellé állsz, a betiltás ugyanis nehezen képzelhető el vmiféle jogi szabályozás nélkül..."
Ebben mar nincs, hiszen azt irtam, hogy nem segit a betiltas, vagyis nem hiszek abban, hogy be kellene tiltani. Az alapveto problema az, hogy vannak, akik ugy gondoljak, lehet Hungarikumot kesziteni, majd lehet a szolasszabadsagra es szabad velemenynyilvanitasi jogra hivatkozni.
"a jogi pozitivizmus szvsz elsődlegesen nem erről szól, hanem arról, amit később eredményként írsz, azaz arra törekszik, h az élet minden területét jogilag szabályozza.
Amennyire tudom, a jogi pozitivizmus a benthami utilitarianus felfogasbol ered, vagyis a celszerusegi belatas ideajabol. Bentham azt mondta, minden torveny rossz, mert minden torveny megkoti az embert. O itt az altalanos, absztrakt erkolcsokre gondolt, helyettuk a celszeruseget szem elott tarto torvenyeket javasolt, mivel ha adott a cel, szerinte az ember kepes olyan torvenyeket alkotni, melyekkel e celt elerheti. Tehat minden egyes felmerulo uj cel erdekeben uj torvenyeket, intezmenyeket alkotnak a mar meglevo absztrakt szabalyok helyebe. Ennek eredemenye az elet minden teruletet szabalyozni kivano jogi felfogas, mely mara szinte teljesen atvette a hagyomanyos erkolcsok helyet.
Egyebkent nem allitom, hogy nincs szukseg irott jogra. A lenyeg az, hogy nem csak arra van szukseg.
"azt meg végképp nem értem, h ezen mit értesz: ""az esz altal diktalt uj erkolcsi felfogast" kivannak allitani, mely jellegebol adodoan termeszetesen mukodeskeptelen"
mi működésképtelen természetesen?"
Voltaire egy Bentham kijentesere felettebb hasonlito allitasa szemlelteti, mire gondolok : "ha jo torvenyeket akarsz, egesd el a mostaniakat, es csinalj magadnak ujakat". Arrol van szo, hogy a racionalistak szerint az ertelem segitsegevel minden atlathato es megoldhato, tehat a tovabbiakban nincs szukseg a hagyomanyos absztrakt erkolcsi szabalyokra. Ez azert mukodeskeptelen, mert az elme hatalma erosen korlatozott. Pusztan ember altal kitalalt szabalyok nem iranyithatnak egy tarsadalmat, mivel egy tarsadalom annyira komplex, hogy azt emberi elme keptelen atlatni. Azt hiszem a mukodeskeptelensegre jo peldat nyujt Magyarorszag kozelmultbeli tortenelme, tekintve, hogy a szocializmus is e racionalisztikus felfogas egyenes kovetkezmenye es a gyakorlatba kimeletlenul atultetett valtozata volt.
"ahhoz, h bármilyen szabályt be tudj tartani, ismerni kell azt"
Na, ez tokeletesen szemlelteti a racionalista felfogast ! : )
A descartes-i radikalis ketely is csak azt fogadta el, amit az esz segitsegevel bizonyitani lehet, vagyis az altalanos, absztrakt eletvezetesi szabalyok lete szamara elfogadhatatlan. De mar miert kene ismerni minden szabalyt ? Rengeteg szabaly van, amit pusztan betartunk, de soha nem fogalmazzuk meg oket. A tarsadalmi elet soran szamos olyan szabalyhoz igazodunk, amiknek egyaltalan nem vagyunk tudataban.
"a tudatos szabályozás sem képes követni az életviszonyok változásait, egy öntudatlan, apránkénti változás hogy követhetné?"
Epp a tudatos szabalyozas az, ami jelentosen befolyasolja az eletviszonyok valtozasait. A szerves fejlodes helyebe egy szervezett es tudatos fejlodest allitottak, ami azon alapul, hogy az altaluk fo celkent ertelmezett "emberi boldogsag" eleresehez olyan iranyba hato torvenyeket kell hozni, amellyel azt el lehete erni. Mintha ez igy mukodne... A tudatos tarsadalomiranyitas a legvisszataszitobb dolog a tortenelemben, es ez mara a mindennapok reszeve valt.
"az arab társadalmakban erősen élnek a tradíciók, ezek szerint azok működőképesek és jók?"
Az europai es az arab tarsadalomfejlodes ket teljesen kulonbozo dolog. Hogy az arab tarsadalmak mukodokepesek es jok-e : nem tudom.
"ki mondja meg, h milyen tradíciók szerint kell élni?"
Senki nem mondja meg. A tradicioknak epp az a lenyege, hogy nem talalta ki oket senki, hanem kifejlodtek, ontudatlanul, az emberi egyutteles soran.
"és mi van azokkal, akik ebben az országban élnek ugyan, de mások a tradícióik?"
Mi lenne ?