Tudom, felmentem érte az Arénába. Kb. ott az volt, hogy az első fél órányi szimbolikus ősrobbanást kajakómában töltöttem, de a dinót pont láttam, aztán a középső két óra, a földhözragadtabb családi rész nagyon tetszett, nagyon erős és egy deka metafora nélkül is sok mindent feltár a családi viszonyokról, az utolsó fél óra meg megint belekóválygott a homályba. Ennek tudatában is írtam azt, hogy tudni kell felkészülni arra, hogy egy Malick-film mit tud és fog adni, mielőtt az ember leül elé, vagy kellő nyitottsággal kell tudnia kezelni és befogadni ezeket az enyhén meditatív filmeket. Ezek hiányában tényleg lehetnek bajok:)... Az élet fájához képest nekem az őrület határán azért előrébb van; ez legalább végig a földön járt, és nem is ugrált az időben évtizedeket vagy ~milliókat.
A narrációval és a monológokkal sem azok ténye a bajom. Az új világot is láttam, már kevéssé emlékszem rá, de úgy rémlik, hogy abban voltak egyedül méretesebb, monoton mederben mondott mélázások, Az őrület határánban és Az élet fájában inkább csak rövidke, szinte tőmondatnak ható kérdések vannak. Én ezeket nem számonkérésnek éreztem, hanem inkább egy-egy probléma felszínre hozásának és útmutatás kérésének; a legtöbb kérdést az emberek többsége az adott helyzetben vagy akár általánosságban amúgy is feltenné, hogy ha tanácstalan vagy bizonytalan, és bár Isten ezeknek központi figurája, Malick stílusához hozzátartozik egyfajta vallásos áhítat. Azt én egy jó dolognak tartom, hogy Malick a filmjei közben hangsúlyt fektet ezekre a dolgokra, hogy felteszi azokat a kérdéseket, amire az átlagembernek a nagy rohanásban esetleg nincs ideje, pedig szüksége lenne időt szánni rájuk. Hogy "tisztábban" legyen önmagával, a helyzetével a családjában, az emberi kapcsolataiban és úgy egyáltalán a világban.
Csak egyszerűen nekem ezeknek a kérdések a kimondásának a hangsúlyozása életszerűtlen; én még nem hallottam így, ilyen módon senkit beszélni. Mintha nem lenne mögöttük ember, annak lelke és érzései, csak egyszerűen felolvasnának egyet-egyet a "Minden napra egy bölcsesség" zsebkönyvből, elszórva a filmben, néha olyan helyzetben, ahol -pedig én aztán tudok kombinálni:)- még csak a helyét sem érzem a kérdésnek. Ez, így olyan hatást vált ki belőlem, mint a kínai vízcsepegtetős kínzás, vagy mintha egy fuvolakoncert során véletlen időközönként rácsapna valaki az üstdobra: ellentmondásos az egész, és zavar. Nem értem, ezt miért így kell, mit fejez ki Malick ezzel a sivársággal, mi a célja vele; és én szeretem érteni a dolgokat, vagy legalábbis azt, ha elő tudok állni rájuk egy magam számára elfogadhatónak vélt magyarázattal... tudom, öreg hiba, talán majd kinövöm:)...