Négy új könyvet is szereztem a közelmúltban, mindegyik Taschen-kiadvány. Az egyik Polanskiról szól, a másik három a 60-as, a 70-es és a 80-as évek filmjeiről. Mindegyik impozáns, vaskos kiadvány, sok illusztrációval, mégsem tökéletesek. Főleg az illusztrációk. A fotók többsége ugyanis jóindulattal is csak közepes minőségű. Sok a szemcsés kép, akad "szellemképes" is. A leggyakoribb és legotrombább hiba azonban, hogy némi kicsinyítés helyett a képszerkesztő/tördelő a képeket berakta úgy, ahogy vannak: gyakran "levágva" a fotókon szereplők fejét homloktól felfelé, vagy éppen azokat a testrészeiket, melyek oldalra vagy lefelé lógtak ki. Így lett pl. AZ UTOLSÓ MOZIELŐADÁS-ról egy olyan kép ahol a két figura két oldalt, kb. félig van a fotón, de a kettőjük közti wurlitzer viszont teljes egészében látható.
Az évfolyamos filmek közül csak a 70-es éveket néztem át alaposabban. Érdekesen szelektált a szerző. Fellinitől pl. a RÓMA benne van a kötetben, az AMARCORD nincs. Bergmantól az ŐSZI SZONÁTA van, SUTTOGÁSOK ÉS SIKOLYOK nincs. Sydney Pollacktól a JAKUZA van, az ILYENEK VOLTUNK nincs. De nincsenek a könyvben olyan emlékezetes filmek a 70-es évekből, mint pl. A NAGY ZABÁLÁS, A HÁROM (NÉGY) TESTŐR, GYILKOSSÁG AZ ORIENT EXPRESSZEN, A SAKÁL NAPJA, ÓMEN stb., vannak viszont olyan középszerű filmek, mint pl. a CSENDES FUTÁS, a SZÁRNYÁT VAGY COMBJÁT? vagy a GENGSZTEREK SOFŐRJE. Persze minden válogatás szubjektív, de elgondolkodtató, hogy de Funés-ra pl. érdemes emlékezni a szerző szerint (akkor miért nem inkább Pierre Richard magas szőke-filmjeire?), Marco Ferrerire meg mondjuk nem. Bertoluccitól két film is belefért a válogatásba, Bergmantól csak egy, Pasolinitől, Viscontitól egy sem.
http://www.taschen.com/pages/en/catalogue/books/film/all/facts/03346.htm