Az súlyos tévedés, hogy a filmek a mozikban megtermelik a bekerülési költségüket. A filmek 95%-a csak a másodlagos, harmadlagos piacokon (kölcsönzés, DVD-eladás, kábel és Free-TV jogok) lesz először nyereséges!
A mai nagyobb hollywoodi produkciók úgy 50-130 millió dollárba kerülnek, és a sikeresek világszerte elérik a 100-200 millió dolláros jegybevételt. Persze vannak kiugró sikerek és kiugró bukták is, de mondjuk ez az átlag. A jegybevételek mindig bruttó számok, tehát ha egy 50 milliós produkció világszerte 100 milliót termel, az nem azt jelenti, hogy 100% a haszon, hanem azt, hogy a moziban már majdnem megtermelte a költségeit a film. A 100 milliós bevételből ugyanis lecsippentenek a mozi-üzemeltetők, a helyi forgalmazók, helyi marketingesek, szinkron-stúdiók, stb., így jó, ha a bevétel fele visszajut a film készítőihez (szerintem talán még ennyi sem).
Ez persze nem baj, hiszen a filmek forgatásánál eleve bekalkulálják a DVD-forgalmazást, a TV-jogokat, stb. Most ott tartunk egyébként, hogy világszerte több pénz jön be egy-egy film DVD-forgalmazásából, mint mozis pályafutásából.
A mai nagyobb hollywoodi produkciók úgy 50-130 millió dollárba kerülnek, és a sikeresek világszerte elérik a 100-200 millió dolláros jegybevételt. Persze vannak kiugró sikerek és kiugró bukták is, de mondjuk ez az átlag. A jegybevételek mindig bruttó számok, tehát ha egy 50 milliós produkció világszerte 100 milliót termel, az nem azt jelenti, hogy 100% a haszon, hanem azt, hogy a moziban már majdnem megtermelte a költségeit a film. A 100 milliós bevételből ugyanis lecsippentenek a mozi-üzemeltetők, a helyi forgalmazók, helyi marketingesek, szinkron-stúdiók, stb., így jó, ha a bevétel fele visszajut a film készítőihez (szerintem talán még ennyi sem).
Ez persze nem baj, hiszen a filmek forgatásánál eleve bekalkulálják a DVD-forgalmazást, a TV-jogokat, stb. Most ott tartunk egyébként, hogy világszerte több pénz jön be egy-egy film DVD-forgalmazásából, mint mozis pályafutásából.
0