Február 3-án elhunyt WALERIAN BOROWCZYK Franciaországban élő lengyel rendező. Jan Lenicával közösen készített rövidfilmjeivel forradalmasította az animáció műfaját. 1968-tól forgatott játékfilmeket is. Első mozifilmje, a GOTO, A SZERELEM SZIGETE (1968) sajátos, abszurd-szürrealista képi világával keltett feltűnést. Nálunk VÉR ÉS LILIOM címmel játszották a BLANCHE (1971) című alkotását, amely Julius Slowacki "Mazepa" című drámájának feldolgozása volt. Mindkét film női főszerepét felesége, Ligia Branice játszotta. ERKÖLCSTELEN MESÉK (1974) című négy epizódból álló alkotása tette világhírűvé. E művével a kereskedelmi célú erotika térhódításának tetőpontján Borowczyk olyan filmet alkotott, mely az erotikát a művészet magaslataiba tudta emelni. Egyetlen lengyel játékfilmjeként 1975-ben forgatta A BŰN TÖRTÉNETE című melodrámát, amely Stefan Zeromski hazájában rendkívül népszerű regényének harmadik filmváltozata volt. Utolsó pillanatban kiválasztott hősnőjével, Grazyna Dlugoleckával meglehetősen feszült viszonyban dolgozott, melynek eredményeként még negyedszázaddal később is szócsaták zajlottak mester és múzsája között, részben a lengyel sajtóban. A BESTIA (1975) című "botrányfilmje" a Szépség és a Szörnyeteg történetének sajátos értelmezése, mely számos országban a cenzúra beavatkozását eredményezte. Egyik legérdekesebb alkotása a PERIFÉRIA (1976), melyben két "erotikus ikon"-t hozott össze Joe Dallessandro és Sylvia Kristel személyében. A ZÁRDA MÉLYÉN (1977) című olasz filmjétől kezdve egyre több negatív kritikában részesült, mivel bírálói szerint szinte észrevétlenül ő is beállt a kereskedelmi célú erotika művelői közé. Ezen állítás szomorú bizonyítéka, hogy 1986-ban ő rendezte meg az EMMANUELLE 5. részét, noha egykoron az ERKÖLCSTELEN MESÉK kicsit épp az EMMANUELLE-féle filmek ellenében született. Két epizódot is készített a RÓZSASZÍN SOROZAT című nálunk is ismert erotikus tévésorozathoz. Utolsó játékfilmje, a SZERELMI RÍTUS (1988) női főszerepét kései alkotásai női sztárja, Marina Pierro játszotta. Borowczyk halálával egy kivételes vizuális látásmóddal rendelkező, bizonyos értelemben alábecsült művésszel lettünk szegényebbek. Több filmjének ő volt a díszlettervezője is. Nálunk csupán három filmje szerepelt a mozik műsorán, néhányat pedig a televízió jóvoltából láthattunk.
WALERIAN BOROWCZYK (1923–2006)

ERKÖLCSTELEN MESÉK (középen: Paloma Picasso mint Báthory Erzsébet)