Csak most értesültem róla, hogy július 31-én, 70 éves korában, szívroham következtében elhunyt az olasz filmművészet jellegzetes hangú karakterszínésznője, LAURA BETTI. Dzsesszénekesnőként tűnt fel a művészi pályán: az olasz kulturális élet nagyjai írtak számára dalszövegeket. Fellini AZ ÉDES ÉLET (1960) című, DVD-n nálunk mostanság megjelent filmjében debütált, de színésznői pályáját Pier Paolo Pasolinivel való barátsága határozta meg a legjobban. A TÚRÓ (1963) című, botrányt kavart szkeccsfilmben játszott nála először, majd a nem kevésbé botrányos fogadtatású TEORÉMÁ-ban (1968), a cselédlány (Emilia) szerepében nyújtott alakításával nemzetközileg is ismertté vált. A CANTERBURY MESÉK-ben (1972, állítólag novemberben jön nálunk DVD-n) temperamentumos fürdősnét formált meg, aki a szerelmi élvezetek hajszolásával kergeti sírba férjét, majd a temetésről azonnal az oltár elé siet új szeretőjével...
Bertolucci két filmjéből (AZ UTOLSÓ TANGÓ PÁRIZSBAN, A HOLD) ugyan kivágták a jeleneteit, de a HUSZADIK SZÁZAD-ban (1976) emlékezetes epizódalakítást nyújtott a perverz és elvetemült Regina szerepében. Marco Bellocchio (TEDD A SZÖRNYET A CÍMLAPRA!), a Taviani-fivérek (ALLONSANFAN), Ettore Scola (A POSTAKOCSI), Walerian Borowczyk (A SZERELEM MŰVÉSZETE) és Jancsó Miklós (MAGÁNBŰNÖK, KÖZERKÖLCSÖK) egyaránt instruálta, hogy csupán néhány ismertebb nevet említsek rendezői közül. Pasolini brutális meggyilkolása után odaadóan és fáradhatatlanul ápolta a művészbarát emlékét, s a róla elnevezett Alapítvány elnöki feladatait is ellátta.
PIER PAOLO PASOLINI és LAURA BETTI
