Szerintem egy dologról feledkezel meg. Úgy hívják: szabvány.
A PAL szabvány előírja az 50 félképet másodpercenként. Ez a progresszív tartalmú mozifilmek esetében éppen 25 kockának felel meg másodpercenként.
Az NTSC szabvány ezzel szemben 59,94 félképes, ami 29,97 fps-nak felel meg.
A mozifilmek általános képfrissítése 24 fps. Abban igazad van, hogy a Hobbitot 48 fps-sel rögzítették. És mit gondolsz, miért éppen a 24 fps duplájával? Nos, azért, mert a szabványokat azért nem dobhatták teljesen sutba. A másodpercenkénti 48 képkocka felét kidobálva ugyanis pont 24 kocka marad, és máris ott vagyunk, ahol minden más mozifilmnél.
A 24 képből úgy lesz szabványos PAL videojel, hogy egyszerűen a képet és hangot felgyorsítva kerül lejátszásra a film, ez okozza a játékidő rövidülését. Pontosabban megfogalmazva itt valójában a 2:2 pulldown eljárásról van szó, ugyanis a szabvány PAL jel váltottsoros. Az első képből 2 félkép készül, majd a következőből megint 2. A két félképet egyszerre megjelenítve máris kész a kifogástalan progresszív kép.
Az NTSC szabvány esetében a PAL-hoz hasonló gyorsítás nyilván nem járható út, mivel közel 30 fps-re gyorsítani azt, ami eredendően csak 24 fps, elég komikus hatást keltene. Ehelyett kitalálták a 3:2 puldownt, ami nem más, mint 2 képkockából 5 félképet gyártani. Az első kockából 2 félkép lesz, a másodikból pedig 3, aztán megint 2, megint 3 és így tovább. Ha utánaszámolsz, ennek az lenne az eredménye, hogy a mozifilm 30 fps-re konvertálódik: 24/2x5=60 félkép = 30 fps. Az NTSC szabvány azonban nem pontosan 60 félképes, ezért 1 ezrelékkel lassítani kell a filmet, így lesz belőle 60x0,999=59,94 félkép, azaz 29,97 fps. Ezek azonban nem mindig progresszív képek, mivel az eljárás miatt keverednek a különböző kockák. A redundanciát azonban felesleges lenne lemezen tárolni. A 3:2 pulldown olyan primitív eljárás, hogy előállítani sokkal könnyebb, mint abból visszafejteni az eredeti progresszív tartalmat. Ráadásul a kódolás is hatékonyabbá tehető, ezért mozifilmeket ésszerű kódolás esetén sosem tárolnak valódi NTSC formátumban. Ehelyett találták ki a 23,976 fps kódolást. Igen, ez bizony pont 24x0,999, ami nem véletlen: ez lesz az NTSC jel magja. A 23,976 fps progresszív jelből ugyanis lejátszáskor könnyedén előállítható a szabványos NTSC jel: 23,976/2x5=59,94 félkép másodpercenként. Viszont ha már adott ez a jel, akkor akár eleve progresszív kép is nyerhető belőle. Igen, ezt nevezik nemes egyszerűséggel 24p-nek, de igazából ez sem pont 24 fps. A Blu-ray-ről megtekinthető film ugyanis 1 ezrelékkel tovább tart otthon, mint a moziban.
Persze ki az, aki észreveszi, hogy a kétórás film 7 másodperccel tovább tart? Ellenben azt sokkal könnyebb kiszúrni, hogy közel öt perccel hamarabb vége van, ugye? ;-)
Vicces gyerek vagy Sully, ezt díjazom. Téged nyírlak ki utolsónak.