Hello ZS!
Ingoványos talajra tévedtem (sokkal többet kéne érvelnem, kevesebbet csípőből tüzelnem, de az ilyen fórumos hely inkább a westernnek stílusának kedvez. Értelmesen, lassan érvelni ma már szinte csak folyóiratban meg a katedrákon lehet, bocs):
de azért a minőséget nem mennyiségi alapon mérik. mert ugye Bach, Mozart, Schubert ma nem olyan hallgatott mint Britney Spears, mégse az utóbbi a jelentősebb. De ez messzire vezetne. Írókról nem akarok beszélni. Meg ugye az általad ismert (de nem tudom, hogy olvasott-e) írók azért, mert nem olvassák annyian őket, még sokkal de sokkal jelentősebbek mint King. Nem is szabadna egy irodalmi rangon emlegetni őket.
Ki kell hogy ábrándítsalak: amerikai filmfőiskolák kivételével a világon mindenhol az általam felsorolt rendezők (meg akiket még nem soroltam fel) kötelező anyagok rendező és operatőrszakosok számára. Spielberg, Lucas nem az. Tarantino sem. De még a New York Film School-on sem. A UCLA filmes szakán (Hollywood háttériskolája) valamint az University of Californián biztos a helyük a kánonban. De még ott is oktatják az általam felsoroltakat.
De lehet, hogy igazad lesz, és a tömegfilm mindent magábaszippant, és nem lesz szerzői film. Coppola is erre panaszkodik. A tendencia mindenképpen erre felé mutat.
Amely rendezőket te felsoroltál, azok a tömegfilm legnagyobb mesterei. de sem a filmnyelvet, sem a dramaturgiát, s megkockáztatom a képi világot sem újították meg. Ez nem baj. Ők mást tudnak. Érzik mi kell a tömegnek, s mögöttük kiváló rendszer működik, s tényleg a legnagyobb mesterei a szakmájuknak. De nem művészek, ha nem irritál túlságosan ez a szó. Akiket én felsoroltam, azok filmművészek, bár tudom, ez egyre inkább szitokszó. mert éppen a tömeg követeli azt, hogy ne sokat kelljen gondolkodnia egy filmen. Minden nagyon egyszerű (primitív) és átlátható legyen. Spielberg, Lucas jó-gonosz történeteket csinálnak. Spielberg, amikor gondolkodtatni akar, gyenge moralizálásra futja csak. Lucas tökösebb: ő nem akar gondolkodtatni. A mesét nyomja a legmagasabb szinten. Minden a látvány semmi, ami mögötte van! Iparilag megkérdőjelezhetetlen. De talán szűk, és lelkes közönsége marad még a más-filmeknek. Hollywoodnak ezért is marad meg az örök komplexusa Cannes-nal szemben.
A csata az amerikai filmnyelv, és minden más, autonóm filmnyelv között zajlik. (inkább csak zajlott, mert eldőlni látszik) Az irodalom ennél erősebb. Ott nem ennyire reménytelen a helyzet, mert a jó olvasó, miként a jó néző is mer kockázatot vállalni. (George Steiner), hogy feladja a már meglévő sablonjait, sztereotípiáit, hogy megnyíljon valami új, vagy más iránt. Az amerikai filmdramaturgia mindig a már benned meglévőre épít. Azt nem akarja felborítani. Kielégíteni igyekszik. Ezért nem kockáztat. Biztosra megy. Ahogy King is, mindig, meg a horror. S így kockáztatott Kubrick, amikor nem szokványos, sztereotíp sablonokra építette filmjét.
Ingoványos talajra tévedtem (sokkal többet kéne érvelnem, kevesebbet csípőből tüzelnem, de az ilyen fórumos hely inkább a westernnek stílusának kedvez. Értelmesen, lassan érvelni ma már szinte csak folyóiratban meg a katedrákon lehet, bocs):
de azért a minőséget nem mennyiségi alapon mérik. mert ugye Bach, Mozart, Schubert ma nem olyan hallgatott mint Britney Spears, mégse az utóbbi a jelentősebb. De ez messzire vezetne. Írókról nem akarok beszélni. Meg ugye az általad ismert (de nem tudom, hogy olvasott-e) írók azért, mert nem olvassák annyian őket, még sokkal de sokkal jelentősebbek mint King. Nem is szabadna egy irodalmi rangon emlegetni őket.
Ki kell hogy ábrándítsalak: amerikai filmfőiskolák kivételével a világon mindenhol az általam felsorolt rendezők (meg akiket még nem soroltam fel) kötelező anyagok rendező és operatőrszakosok számára. Spielberg, Lucas nem az. Tarantino sem. De még a New York Film School-on sem. A UCLA filmes szakán (Hollywood háttériskolája) valamint az University of Californián biztos a helyük a kánonban. De még ott is oktatják az általam felsoroltakat.
De lehet, hogy igazad lesz, és a tömegfilm mindent magábaszippant, és nem lesz szerzői film. Coppola is erre panaszkodik. A tendencia mindenképpen erre felé mutat.
Amely rendezőket te felsoroltál, azok a tömegfilm legnagyobb mesterei. de sem a filmnyelvet, sem a dramaturgiát, s megkockáztatom a képi világot sem újították meg. Ez nem baj. Ők mást tudnak. Érzik mi kell a tömegnek, s mögöttük kiváló rendszer működik, s tényleg a legnagyobb mesterei a szakmájuknak. De nem művészek, ha nem irritál túlságosan ez a szó. Akiket én felsoroltam, azok filmművészek, bár tudom, ez egyre inkább szitokszó. mert éppen a tömeg követeli azt, hogy ne sokat kelljen gondolkodnia egy filmen. Minden nagyon egyszerű (primitív) és átlátható legyen. Spielberg, Lucas jó-gonosz történeteket csinálnak. Spielberg, amikor gondolkodtatni akar, gyenge moralizálásra futja csak. Lucas tökösebb: ő nem akar gondolkodtatni. A mesét nyomja a legmagasabb szinten. Minden a látvány semmi, ami mögötte van! Iparilag megkérdőjelezhetetlen. De talán szűk, és lelkes közönsége marad még a más-filmeknek. Hollywoodnak ezért is marad meg az örök komplexusa Cannes-nal szemben.
A csata az amerikai filmnyelv, és minden más, autonóm filmnyelv között zajlik. (inkább csak zajlott, mert eldőlni látszik) Az irodalom ennél erősebb. Ott nem ennyire reménytelen a helyzet, mert a jó olvasó, miként a jó néző is mer kockázatot vállalni. (George Steiner), hogy feladja a már meglévő sablonjait, sztereotípiáit, hogy megnyíljon valami új, vagy más iránt. Az amerikai filmdramaturgia mindig a már benned meglévőre épít. Azt nem akarja felborítani. Kielégíteni igyekszik. Ezért nem kockáztat. Biztosra megy. Ahogy King is, mindig, meg a horror. S így kockáztatott Kubrick, amikor nem szokványos, sztereotíp sablonokra építette filmjét.
0