Hatalmas űrhajók jelennek meg a semmiből és borítják árnyékba
a világ fővárosait. Az emberiség örömünnepre készül, de az idegeneknek más szándékai
vannak: elsöprő túlerejükkel és lenyűgöző technikai fölényükkel mindenestül
el akarják pusztítani a földi civilizációt.
Kíméletlenül, válogatás nélkül rombolnak és gyilkolnak. Csupán
a túlélők egy kis csoportja veszi fel ellenük a harcot: köztük egy vakmerő pilóta,
egy tévénél dolgozó technikus és az Egyesült Államok elnöke. Rajtuk múlik a
világ sorsa...
Extrák a lemezeken:
1. lemez:
- A film eredeti, moziban vetített változata
- A film további mintegy 9 percnyi jelenettel kiegészített hosszabb változata
- Roland Emmerich és Dean Devlin audiokommentárja
- Volker Engel és Doug Smith, az Oscar-díjas trükkstáb két tagjának audiokommentárja
2. lemez:
- Előzetesek
- "Valóság-gyártók" - Így készült a film (kb. 30 p.)
- "Függetlenség napi invázió" - áldokumentumfilm (kb. 22 p.)
- Az HBO werkfilmje (kb. 30 p.)
- Az eredeti befejezés (a duplaszárnyú repülővel)
- Sztoribordok
- Fotógaléria
- Korai vázlatok
A Függetlenség napja
kulisszatitkai
Takarékos nemzet a német - tartják sokan - és Roland Emmerich,
a néhány éve Hollywoodban letelepedett német rendező nem is akarja cáfolni ezt
a hiedelmet. Hitvallása szerint bolondság százmilliókat költeni egy forgatásra,
amikor egy kis észszerűséggel, rátermettséggel és rengeteg ötlettel viszonylag
szerény költségvetéssel is vászonra lehet vinni bármilyen történetet. Tény,
hogy Emmerich eddigi legjelentősebb filmjei - a Tökéletes katona,
a Csillagkapu, A Függetlenség napja és legutóbb a Godzilla
- kivétel nélkül jóval drágább produkcióknak tűnnek, mint amennyibe valójában
kerültek. A Függetlenség napja több filmes szakember véleménye szerint
nem állt volna meg kétszázmillió bekerülési költség alatt, ha nem Emmerich
a projekt gazdája és ha a Fox nem ad szabad kezet a rendezőnek. Így azonban
a film a maga közel két és fél órás hosszával, a benne felvonultatott félezer
számítógépes és több, mint háromszáz „hagyományos“ trükkfelvétellel, a nagyszerű
sztárparádéval egyetemben is alig került többe hatvanmillió dollárnál!
Végre valaki megtanítja Hollywoodot értelmesen spórolni!
- írta egy kritikus a fim premierje után. Emmerichtől azonban mást is
érdemes lenne ellesniük az álomgyár iparosainak: a gyorsaságot, a találékonyságot,
a stáb „pátyolgatásának“ tudományát és - nem utolsósorban - a piaci érzékenységet,
amely már a film születését is erőteljesen befolyásolta. Producertársával és
barátjával, Dean Devlinnel a Csillagkapu sikere után újabb film
témája után kutattak. Homályosan már körvonalazódott fejükben egy nagyszabású
katasztrófafilm sztorija, amelyben egy világméretű fenyegetettség során a nemzetek
közös fellépése oldaná fel a feszültségeket, de az eredeti elképzelésük - Amerikában
manapság rendkívül népszerű kifejezéssel élve - „politikai korrektsége“ nem
volt teljesen makulátlan: az arab terroristák nemzetközi nukleáris összeesküvéséről
szóló filmet valószínűleg sokkal nehezebb lett volna a világ összes országában
sikerrel bemutatni, mint a földönkívüliek ellen harcoló földlakók kálváriáját.
Az idegenek inváziójának ötlete egy sajtótájékoztató után született. A Csillagkapu
fantasztikus története kapcsán egy újságíró megkérdezte az alkotópárost, hogy
hisznek-e a földönkívüliekben... Emmerichék azonnal tudták, hogy megtalálták
a megfelelő rosszfiúkat következő filmjükhöz. - Egy kívülről érkező fenyegetés
hihetővé teszi, hogy a Föld nemzetei vita nélkül egy oldalra állnak és együttes
erővel harcolnak a közös ellenség ellen, félretéve politikai és vallási nézeteltéréseiket.
Nem is értem, miért nem filmesítette ezt meg előttünk még senki. Láttunk már
filmet barátságos űrlényekről (csak azt nem értettem soha, miért lennének barátságosak
velünk), láttunk már egy tucat olyan támadást, amikor suttyomban férkőznek be
közénk, titokban szállnak le a búzamezőben, vagy egy szerencsétlen vidéki család
veteményesében, amikor elrabolnak egy-egy fickót és kísérleteznek velük, de
a legnyilvánvalóbb változatra Orson Welles óta senki sem gondolt: jönnek, pofánvágnak
minket, elveszik amit akarnak, aztán mennek tovább. Egyébként - visszatérve
a rosszfiúk gondolathoz - a játékboltok is szívesebben pakolnak a kirakatba
műanyag marslakókat, mint arab terrorista-babákat. Manapság egy sikerre
ítélt filmnél ez sem utolsó szempont.
Az ötlet megszületése után Emmerich és Devlin
néhány hétre elvonult a mexikói sivatag közepére, ahol egy világvégi kis falucskában
minden zavaró körülmény kiküszöbölésével írhatták meg a forgatókönyvet.
A kész könyvet egy szerdai napon küldték el a Foxnak és a
következő hétfőn már neki is kezdhettek a forgatási munkák előkészületeinek.
A stúdió vezetői azonnal látták a történetben rejlő óriási siker lehetőségét,
de nem csupán ezért adtak ilyen rekord gyorsasággal zöld utat a filmnek. Az
igazi vonzerőt az jelentette, hogy a producerpáros hihetetlenül alacsony költségvetést
kalkulált a produkcióhoz. A kiadások leszorítását elsősorban két tényező tette
lehetővé: Emmerich nem akart úgynevezett „első vonalbeli“ sztárokat szerződtetni
(hiszen az egész büdzsé nem lett volna elég három „nagyágyú“ gázsijára) és a
film minden percében jelenlévő speciális effektustenger készítéséhez is új szemléletet
alakított ki. Ennek ellenére egyik esetben sem a költségvetés megnyirbálása
lebegett a szeme előtt - egészen más oka volt mindkét döntésének.
- Semmiképpen nem akartam szupersztárokkal forgatni. Ha
valamelyik szerepet Bruce Willis, Stallone vagy Mel Gibson játszotta volna,
a néző már az első pillanatban tudja, vagy tudni véli, hogy ki marad életben
a történet végén. Az utolsó pillanatig bizonytalanságban szerettem volna tartani
a közönséget - nem egy, hanem több főszereplője van a történetnek, mindegyik
figurát nagyszerű, ismert színész alakítja és bizony mindegyikről elképzelhető,
hogy nem éli meg a „VÉGE“ főcímet. A figurák, a karakterek mellett természetesen
a trükkök is főszerepet kapnak a filmben. Ha úgy vesszük, konzervatív rendező
vagyok, éppen ezért ragaszkodtam ahhoz, hogy a hollywoodi gyakorlattól eltérően
ne egy ismert „trükkgyárnak“ adjuk ki bérmunkába a különleges hatások elkészítését,
hanem magam felügyelhessem az összes ezzel kapcsolatos feladatot. Közel háromszáz
tehetséges szabadúszó trükkmestert toboroztam - elhívtam többek közt egy egész
évfolyamot az egyik német filmes iskolából, ahol egy barátom oktatja a mesterséget
- és minden megoldandó problémát közösen beszéltünk át. Gyakran előfordult,
hogy első pillantásra méregdrágának, vagy megvalósíthatatlannak tűnő jeleneteket
banálisan egyszerű és nevetségesen olcsó eszközökkel sikerült leforgatnunk -
hála a rendszeresen tartott ötletbörzéknek. Egyik-másik trükk hátterét el sem
merem mondani, nehogy a leendő nézők azt mondják, amatőr filmről van szó.
Most, hogy „A Függetlenség napja“ már minden idők egyik legeredményesebb
filmje, úgy érezzük, néhány ilyen „amatőr“ trükkről leránthatjuk a leplet Emmerich
helyett. Az idegenek űrhajóival légi csatát vívó repülőgéprajt egyes távoli
felvételeken teljes egészében a számítógép keltette életre, máshol viszont egészen
egyszerűen zsinórokra lógatott, minden játékboltban kapható mini repülőgépekből
született az elképesztő látvány (előfordult, hogy néha a színészek is beálltak
egy-egy forgatási szünetben modelleket ragasztgatni). A film egyik fő motívuma
az árnyék: a legdöbbenetesebb és legnyomasztóbb jelenetek azok, amelyekben az
idegenek ország-nagyságú bázishajói lassan a világ nagyvárosai fölé szállnak,
és fényes nappal teljes sötétségbe borítják az utcákat. A trükk ezúttal is megdöbbentően
egyszerű: a városrészek kicsiny makettjeit az egyik kellékszállító kamion mellé
helyezték el, és felvették, amint a lenyugvó napban a kamion árnyéka lassan
„elnyeli“ a mini épületeket.
Egy másik monumentális jelenetben egy felhőkarcolót pusztítanak
el az idegenek, a nézők pedig azt látják, amint a robbanás után egy hatalmas
tűzfal száguld végig az egyik sugárúton, a levegőbe röpítve gépkocsik tucatjait,
földig rombolva a környező épületeket. Bár a látvány rendkívül összetett, az
alkotóelemek ezúttal is egyszerűek: megépítették a sugárút kicsinyített mását
(az épületeknek természetesen csak a homlokzati részét készítették el) és ezt
az alig öt méter hosszú makettet függőleges helyzetben rögzítették. A kamerát
felül (az út végén) helyezték el, alulról pedig egy lángszóróval „alágyújtottak“
a szerkezetnek. A másodperc tört része alatt végigszáguldó, ég felé törő lángoszlop
a kamera és a makett helyzete, valamint a lassított visszajátszás miatt a vásznon
úgy hat, mintha egy hatalmas tűzfal haladna végig vízszintesen az úton. A levegőbe
repülő autók összköltsége alig haladta meg a száz dollárt, ugyanis szintén egy
játékboltból származtak: hagyományos „mecsbokszokat“ sorakoztattak fel egy kifeszített
szúnyoghálón, majd sűrített levegővel alájuk fújtak. A felvételt szintén lassítva
visszajátszva - belekalkulálva, hogy a robbanás ellenfényében úgyis csak a kocsik
sziluettjei látszódnak -, a hatás tökéletes. A két felvételt számítógép segítségével
öszszekombinálták, a háttérbe kopíroztak egy korábban felvett toronyházmodell-robbanást,
az előtérbe néhány valódi kocsi között hisztérikusan menekülő statisztacsoport
képét másolták és máris dobozban volt a filmtörténet legdrámaibb - mégis talán
legolcsóbb - katasztrófajelenete.
Emmerich minden egyes trükk végső felvételét személyesen
felügyelte és ez ismét segített abban, hogy a költségvetés ne lépje túl a tervezett
határt. Többször is előfordult, hogy nem az elképzelések szerint sikerült egy
jelenet felvétele: bármennyire is gondos és alapos az előkészítés, olyan kiszámíthatatlan
elemmel, mint a tűz nehéz együtt dolgozni. Ennek ellenére szinte alig keletkezett
selejt - a rendező mindig talált olyan képkockákat, kivágásokat amelyeket elhelyezhetett
a film egy másik részében, ha másként nem úgy, hogy kissé átírta a forgatókönyvet.
Annak azért a stábbal együtt Emmerich is nagyon örült, hogy a Fehér Ház
felrobbantását nem kellett megismételni. Az elnöki rezidencia modelljének építőelemei
két hónapon keresztül készültek, két hétig tartott, míg egy tucatnyi makettes
összeállította belőlük az impozáns építményt és másfél másodperc kellett ahhoz,
hogy a pirotechnikusok forgácsot csináljanak belőle.
A szellemes ötleteknek köszönhetően a speciális effektusok
végül csupán 15 millió dollárt emésztettek fel a költségvetésből és ez szerény
becslések szerint is csak negyede annak, amennyiért ugyanezt a látványt egy
„profi“ trükkgyár szállította volna!
Emmerich a színészek körében is nagy népszerűségre
tett szert. A film egyik főszereplője, A légy és a Jurassic Park
című filmekből ismert Jeff Goldblum elmondta, eddig még egyetlen forgatáson
sem érezte ilyen jól magát. - Még senkit sem láttam úgy dolgozni, mint Roland.
Annak ellenére, hogy irtózatosan szorított az idő - hiszen a Függetlenség napjáig
(július 4.) mindenképpen el kellett készülnünk - ez a stressz egy percig sem
volt érezhető a forgatáson. Játszottam már több szuperprodukcióban, és tudom,
hogy mennek a dolgok: a sztárok fújnak egymásra, egész nap a légkondicionált
lakókocsijukban ücsörögnek, panaszkodnak és ugráltatják a melléjük rendelt „hadsereget“
mindenféle hülyeségért, egymást licitálják túl a különleges kívánságaikkal,
majd a tizedik kérvény után hajlandóak elmondani két mondatot, aztán húznak
vissza a lakókocsiba sajnáltatni magukat. Ez a forgatás egészen más volt: olyan,
mint egy non-stop dzsembori. Aki éppen nem szerepelt a jelenetben, általában
az is ott lógott a környéken - röhögtünk egymás hülyeségein és régi musical-számokat
adtunk elő.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy a komoly munka a háttérbe
szorult volna. Röpke 72 nap alatt az összes jelenet dobozban volt és még arra
is maradt ideje és lelki ereje a stábnak, hogy két héttel a bemutató előtt egy
próbavetítés után a teljes befejezést újra forgassa. (Az eredetileg tervezett
befejezés sem veszett kárba - a DVD-változat extrái között megtaláljuk!)
A végeredmény már minden filmbarát előtt jól ismert: A
Függetlenség napja a bemutató első napjaiban megdöntött minden korábbi filmpremierrel
kapcsolatos rekordot, világszerte pedig 800 millió dollár körül hozott a Fox
konyhájára. Magyarországon közel 750 ezren látták, ami az „újkori“ moziforgalmazás
terén szintén sokáig rekordnak számított. A most megjelenő extra DVD-változattal
végre méltó tálalásban kerülhet a sci-fi rajongók gyűjteményébe a film!