"Amúgy valaki leírhatná, mért pont 23,976 NTSC-ben."
A mozifilmek 24 képkocka per másodperces sebességgel pörögnek, ami már a folyamatos mozgás illúzióját kelti az agyban. A celluloid drága, tehát a szükségesnél több kockát nem rögzítenek. A 24 Hz azonban nyilván meglehetősen zavaró lenne a szem számára, folyamatosan pedig nem lehet átvilágítani a filmet, mert kiégne. Nem láttam még mozigépet, de szedtem már szét Super8-as vetítőt, gondolom, hasonló megoldás van a 35 mm-eseknél is. Itt egy tárcsa forog a film és a lámpa között, ami 60 fokonként van felosztva. Egy 60 fokos tartományban árnyékol, egy 60 fokosban nem stb. A tárcsa forgása révén így háromszoros frekvenciával történik a vetítés, tehát 24 fps esetén 72 Hz-el pörög a mozi, de minden egymást követő három vetített kép azonos tartalommal bír. Az utolsó "árnyékolás" alatt lép egy kockát a filmszalag, ezért nem látható a vásznon maga a léptetés.
Ennyit a filmről.
A TV-s szabványok kezdeti technológiai hiányosságok miatt lettek olyanok, amilyenek. A PAL rendszer 50 félképes, az NTSC pedig egész pontosan 59,94 félképes, váltottsoros szabvány. Mivel a mozifilmek tartalmilag értelemszerűen progresszívek, ezeket félképekre kell bontanunk a TV-re átültetés során.
Ha a mozifilmet 25 fps-ra gyorsítjuk, és minden képkockát 2 félképre bontunk, máris előállt az 50 Hz-es PAL jel, melyhez a hangot is fel kell gyorsítani.
Természetesen hasonló gyorsítás NTSC-nél nem alkalmazható, mert amíg a PAL konverzió szülte 4%-os gyorsulás nem zavaró, addig az NTSC-nél már közel 25%-kal kellene gyorsítani. Ehelyett találták ki a 3:2 pulldown eljárást, melynek lényege, hogy az első progresszív képkockát 3 félképre, a másodikat 2-re stb. bontják. Ennek révén 2 progresszív kockából 5 félképünk lesz, ami 24/2x5=60 félképet eredményez másodpercenként, ez viszont sok, tehát le kell lassítani 59,94 Hz-re, ami 0,1%-os lassulást jelent a mozihoz képest.
Mivel a 3:2 pulldown eljárás nagyon primitív, DVD-k esetében többnyire nem NTSC-re kódolt tartalom kerül a lemezre, hanem a progresszív változat, melyből röptében készül el a valódi NTSC formátum, ugyanis az MPEG-2 lehetőséget ad arra, hogy csak egy flag jelezze ennek szükségességét a dekóder számára. A progresszív tartalom pedig 59,94/5x2=23,976 fps-ot jelent, 3:2 pulldown után ilyen induló frekvenciából áll elő a korrekt NTSC jel.
Ennek fényében kérdés persze, miért ritkább a PAL progresszív jel adásra alkalmas készülék, amikor PAL jelnél mondhatni csak progresszív tartalom van...? Persze NTSC-nél is ott a progresszív kép a lemezen, ám annak felbontása mindössze 83%-a a PAL képnek. Részben ez is magyarázza, miért nem fér el minden a PAL régiók lemezein, ami esetleg az R1-en ott figyel.
Mindent összegezve:
A PAL felbontás 20%-kal nagyobb, mint az NTSC, a tartalom mozifilmnél mindenképpen progresszív, a mozgás folyamatos, viszont 4%-kal gyorsabb, mint a moziban.
Az NTSC felbontás 17%-kal kisebb, mint a PAL, a tartalom mozifilmnél lehet progresszív, de ha esetleg NTSC-ben végrehajtott vágásokat is tartalmaz, itt-ott váltottsorosra válthat, a mozgás a 3:2 pulldown miatt nem folyamatos, hanem töredezett, egy képet 0,033 mp-ig látunk, egyet pedig 0,05 mp-ig, ami rángatózó hatást kelt, viszont a játékidő mindössze 0,1%-kal hosszabb, mint a mozifilmeknél.
Hogy melyik a jobb, azt mindenki döntse el maga.
Vicces gyerek vagy Sully, ezt díjazom. Téged nyírlak ki utolsónak.