Keresés

Háborús filmek

2005. augusztus 2., kedd 14:05
"Boszniában vagy hol, a háború idején lezuhant egy F-akármi"

Kénytelen vagyok némileg meghajolni zebi remek észrevétele előtt (és előtte Bomarrnak is igazsága vagyon). A konkrét történetről én is hallottam, de különben is tudom, hogy az ilyen mentőakciók nem ritkák az amerikai seregben.
Na jó, akkor fenntartásaimat úgy módosítom, hogy az alapötlet nem népmesei, rendben; azt eddig sem vitattam, hogy vannak a Ryanben jó jelenetek. Tulajdonképpen akár a Spielberg által leforgatott anyagból is össze lehetett volna vágni egy jó filmet. Én kapásból elfelejtettem volna a keretszerkezetet, a hazaffyass nyálzásokat, meg minden egyéb tanítómesteri ujjfelmutatást. Rá kellett volna bízni a közönségre a tanulságok levonását.  Ehhez persze olyan rendezői önmérséklet kellett volna, ami Spielbergtől igen távol áll.
A jó alapötlet és pár remek jelenet ellenére ez akkor is egy oltári nagy háborús giccs, na! :-))
0
2005. augusztus 1., hétfő 2:30
Igen, én is így gondolom, ettől függetlenül róla nem éppen a "szép, hazafias filmek" jutnak eszembe (nem fejtegetném, hogy ezt a kifejezést úgy általában és 9/11 kapcsán konkrétan, mekkora marhaságnak tartom). Ha már R. Wallace, akkor RS helyett inkább M. Bay (Armageddon, Pearl H.) nevét említhették volna a "szűkített listájukon", akinek a hazafias elkötelezettsége épp ezekben a napokban nyerhet komoly bizonyítást, hiszen lehet, hogy a high-tech Discovery legénységét a "közismerten" Szgyéláno v Sufni típusú Szojuz űrhajók fogják kihúzni a pácból.
0
2005. július 31., vasárnap 15:48
Valószinűleg nem, bár ez az állitás sajnos rá is igaz. A jó öreg Ridley évek óta nem csinált jó filmet - sikeres, látványos filmeket igen (Gladiátor, Sólyom végveszélyben), de rá jellemző, egyedi látványvilágú és hangulatú filmeket (Alien, Szárnyas fejvadász, Legenda) már régesrég nem csinált.
0
2005. július 31., vasárnap 13:03
Már bocsánat, de véleményem szerint az Ellenséges terület azért nem az a tipikus háborús film, sokkal inkább valamiféle akciófilmnek mondanám, háborús körülmények közé ültetve. Egyébként az alaptörténettel nincs is semmi baj, sőt a kivitelezés is egész jóra sikeredett + a látvány sem rossz (na nem Owen Wilson-ra gondolok). Engem sokkal jobban zavart az a tény, hogy ezt a filmet nyugodtan forgathatták volna Magyarországon is (mint ahogy nem tették, és helyette a szomszédos Szlovákiát gazdagították pár vastag köteg dolcsival) - mindegy, ez már egy másik történet.
0
2005. július 31., vasárnap 1:53
http://index.hu/kultur/cinematrix/cinehirek/?main:2005.07.30.&231229

"Az újság szerint Steven Spielberg, Randall Wallace vagy Ridley Scott minden bizonnyal szép, sikeres mozit csinálnának,"

Nem tudom, R. Scott örül-e ennek a szövegkörnyezetnek.
0
2005. július 30., szombat 23:37
Ez jó összehasonlítás volt. Teljes mértékben egyetértek!!! Nagyon hasonló az ízlésünk. :-))) Ez tényleg nagyon fontos, hogy ne mindent készen adjanak a nézőnek. A szájbarágás is pontos kifejezés volt. Az Apokalipszis most egy mestermű.
0
2005. július 30., szombat 22:48
Úgy emlékszem, hogy a Szakasszal kapcsolatban is volt egy kis harc, és mivel sokan összehasonlítgatják az Apokalipszis mosttal, gondoltam, ezt most én is megteszem.

SPOILEREK:
Nos, a Szakasz alapvetően egy egész tűrhető film. A baj az vele, hogy különösebben újat nem tud mondani a témában, de ettől még lehetne nagyon jó film is, de (számomra) nem az, mert én is pontosan azt éreztem, amit Juliet említett (bár nem a Szakasszal, hanem általában Oliver Stonenal kapcsolatban): hiába a hatásvadászat, egyszerűen nem tudott rám hatni. Izgalmat nem éreztem, amikor Charlie Sheen szívdobogását kihangosították, nem borzongtam meg, amikor Willem Dafoe kb. hatodszorra esett el lassítva és végtelenül idegesített az a jelenet, amikor Tom Berenger meg akarta ölni Charlie Sheent a film végén (hogy csak a legjelentősebbeket említsem).
Persze, mindenbe bele lehet kötni, de ha ezeket figyelmen kívül hagyjuk, akkor hasonlítsuk össze az Apokalipszis mosttal (elsősorban a rendezői változattal). Már a kezdőképsorokba beleborzongtam, és már akkor tudtam, hogy itt valami nagyon nem átlagos moziról lesz szó. Igazam lett. Az Apokalipszis most elmondja ugyanazt és még sokkal, de sokkal többet, mint a Szakasz, csak nem szájbarágósan. Gondolatokat ébreszt, és nem ad készen mindent a nézőnek. Közben a film háromnegyed részében a hideg futkos az ember hátán, a rendkívül nyomasztó atmoszféra hatása pedig a megtekintés után sem hagyja ott rögtön a nézőt.

Ha az Apokalipszis mostra 10/10-et adok, akkor a Szakasznak (eltekintve hibáitól, amelyet elsősorban a rendezőjének köszönhet) csak 10/5 jut.
0
2005. július 30., szombat 13:19
Egyetértek. Azzal a kis köcsög Owen Wilsonnal el lett qrva az egész...
- Elnézést uram, meg tudná mondani hány óra?
- Már hogy ne tudnám megmondani dagikám?! Épp itt az ideje, hogy jól megcibáljam az orrodat és a fejedre húzzam az alsógatyádat.
0
2005. július 30., szombat 13:17
Szerintem a Ellenséges terület a tipikus ótvarsz@r háborús film...
0
2005. július 30., szombat 10:54
Ezt nem tudtam. Tényleg kissé másmilyenre csinálhatták, mert az IMDB szerint a pilóta jól beperelte a Foxot.
0
2005. július 29., péntek 22:44
És amit a második bekezdésben leírtál, azt picit másképp, de Hollywood meg is filmesítette: Behind Enemy Lines, magyarul Ellenséges terület :)
0
2005. július 29., péntek 17:47
"Te minek nevezed, hogy hét (tíz, mindegy) merész harcos nekiindul a rengetegnek, hogy megmentsék Anyuka egy szem életben maradt pici fiát? Népmesében elmegy, de felnőtteknek szóló filmben?"
Az a röhej, hogy a valóság ennél egyszerre vadabb és realistább: Boszniában vagy hol, a háború idején lezuhant egy F-akármi, és Clinton - nyilván reklámcélokból is - kijelentette, hogy haza kell hozni a pilótát. Igaz, nem egy szakaszt küldtek a bozótba, de bevetettek vagy 40 mrd dollár értékű hadfelszerelést (pl. kb. 3 műhold, 1 AWACS, 1 anyahajó stb.) és csak a landoló - tehát könnyedén lelőhető - helikopterkötelék fedélzetén is jóval több, mint 7 ember volt. Persze ez egy másik háború volt, másféle lokális és globális erőviszonyokkal, de azért akkora hülyeségnek, giccsnek nem tartom a dolgot. Ez természetesen nem menti Spielberget, a többi filmjéhez hasonlóan, ebbe is berakott mindenféle szemét (lsd. befejezés) ügyében.
Ha már befejezés: A Párbajé tökéletes, a Cápa és a Sugarlandi hajtóvadászat vége is rendben van, de valahol az ET környékén elpattanhatott benne egy húr. Ugye, ott mindenféle rózsaszín szívecskék villognak, miközben belebicikliznek a Holdba, ugyanakkor a jófej marslakó örülhet, hogy épbőrrel megúszta ezt a szörnyű kulcsos világot. Korábban a Harmadik...-ban a házsártos feleség és rakoncátlan gyerekek mellett Dreyfuss már eleve az űrhajót várja, amitől az újdonsült barátnő sem tudja eltéríteni, így aztán érdekesen konfúzos a vége, amikor helyet cserél a pilótákkal ill. Spielberg egyik kedvenc motívumával, a tündibündi kiskölyökkel: "Végre, megjöttünk!" - "Végre elhúzhatok!" Későbbi filmjei közül a Ryan...-ben lelöveti Tom Hankset, ami egy unikum, ellenpontozásként berakja azt a katasztrofális jelenetet a temetőben; a Különvéleményben Cruise megússza, de a társadalomnak annyi: megint lehet bűnözni. Az AI-ben robotok (vagy marslakók) szállítják a happy(?) endet stb.
Összességében kissé egyenetlen fickónak látom ezt a Spielberget, akár jó filmeket is csinálhatna, de valamiért mégsem teszi, inkább (rém)álomvilágokkal traktálja a nézőket - lsd. még pl. Hook, Jurassic Park, Indiana J. - miközben rózsaszínű vattacukrot kever kiélt világfájdalommal.
0
2005. július 29., péntek 17:35
"Továbbá azt Te minek nevezed, hogy hét (tíz, mindegy) merész harcos nekiindul a rengetegnek, hogy megmentsék Anyuka egy szem életben maradt pici fiát? Népmesében elmegy, de felnőtteknek szóló filmben? Szerintem ez, ott kimeríti a giccs fogalmát."

Azért jó nagy ferdités ez... a filmben folyamatosan emiatt anyáznak a szereplők, hogy minek kell kimenteni ennyi embernek egyet. Egyáltalán nincs ez népmesésen tálalva imho. A csata-jelenetek pedig talán az egyik legnaturálisabbak mind közül. Egyáltalán nincs felmagasztalva a háború.
0
2005. július 29., péntek 17:23
Csak apró helyesbítés: nem S. háborús témáival, hanem konkrétan a Ryan-nel kapcsolatban merült fel a giccs szó, és nem is elsőként. :-) Még ha oly botor dolog is ez.
0
2005. július 29., péntek 16:12
ezzel csak arra akartam utalni, hogy elég vékonyka a vonal a szentimentalizmus és a giccs között: igazából csak hozzáállás kérdése. ami azt illeti, elég botor dolognak tartom azt, hogy spielberg háborús témái kapcsán a "giccs" legyen az első szó, ami felötlik. ott van az is, tagadhatatlan, de mellette millió más, kétségkívül értékes dolog is.
0
2005. július 29., péntek 15:59
Ez politikailag elég inkorrekt lenne ;)

Egyébként én azon kevesek táborát duzzasztom, akik szerint semmi különös baj nincsen a Ryan és Schindler befejezésével. Nyilván nem a zárás csap oda leginkább, de a maguk módján korrekt befejezések...
0
2005. július 29., péntek 15:56
Igen, ez igaz, ám szentimentalizmus és giccs között talán van némi különbség. És csakugyan Daemiaennek van igaza a következő hozzászólásban; A dicsőség ösvényei és a Ryan között mégis csak eltelt bő 40 év, amit lehetett 57-ben, nem biztos, hogy lehet 98-ban.
0
2005. július 29., péntek 15:49
"nem látjuk az idegeneket"

Dejó, hogy nem igy történt, számomra pont az volt a film csúcspontja. .)
0
2005. július 29., péntek 15:18
Akkor találgassunk, hogyan fog befejeződni a Munich.
Szerintem a film végén az arabok áttérnek a zsidó vallásra.
0
2005. július 29., péntek 15:08
schindler: életet ér, de=se
a.i.: rájön, hogy

a többi csak a szokásos typo. sorry. :)
0
2005. július 29., péntek 15:05
sok-sok SPOILER

spielberg-filmek ideális befejezései a számomra:

close encounters: leszáll a gömb, zenélünk, kiengedik az eltűnteket, nem látjuk az idegeneket, dreyfuss és a többiek belépnek, a gomb elszáll, vége.
the color purple: mindez jöhet, csak ne fél órában!!!
always: "emberek, azt hiszem, ez nem jött össze, inkább be se mutassuk" - ss.
hook: "túl öreg vagyok már ehhez a szarhoz, ne mutassuk be." - ss.
jurassic park: kiugrik a vízből vmi rémes dínó és elkapja az albatroszt. annyira akartaaaaaam!!!
schindler s list: a címszereplő rabruhában kocsiba ül és elhajt. nincs se matekozás (ez ennyi meg annyi életet él), de kőrakás színesben.
the lost world: lehetett volna hosszabb is a san diegós rész, s ki a farnc zárta vissza a dínót?!
amistad: hopkins 25 perces beszédét 5 percre vágni, az idióta "a bantu négereket aztán megint elkapták és újra eladták rabszolgának2 szöveget is mellőzhették volna.
saving pricate ryan: tom hanks bekapja a golyóbist, meghal. nincs "earn this!", se "did i really earned it?" nyöszörgés a végén.
a.i.: a robopinokkió elsüllyed, rájön a tündér műanyagból van, the end.
minority report: tom cruise-t berakják a börtönbe, the end. fúúú, de durván sötét befejezés lett volna. :)
the terminal: a szaxis ürge játszik, navorski hallgatja. feliratok. csak egy icipicivel lett hosszabb.
war of the worlds: nincs az az ölelkezős, mindenki túlélte jelenet a végén. mondjuk, cruise leszállítja a leányzót, s a célpont helyett talál egy nagy sötét lyukat. darth vader üvöltését be lehetett volna vágni: "nooooooooo".
0
2005. július 29., péntek 14:56
Biztos bennem van a baj, de akárhogy gondolkodom, csak az jön le a Ryanből, hogy lám, érdemes 5-6 embert feláldozni egyért. És ez nekem nem tetszik.
0
2005. július 29., péntek 14:52
40 évvel korábban.

Amúgy nekem semmi bajom az említett két Spielberg-mű befejezésével.
0
2005. július 29., péntek 14:48
spielberg-féle megagiccs? oké, aláírom, hogy sem a ryan, sem a schindler befejezése nem sikerült túl szerencsésen, de spielberg filmjei már csak ilyenek: ki kell menni a moziból 5-10 perccel a befejezés előtt. :) amúgy ha már itt tartunk, a dicsőség ösvényei befejezése is meglehetősen szentimentális, hisz szem nem marad szárazon, miközben a kantinban (németül) éneklő nő fájdalmas dalát hallhatjuk.
0
2005. július 29., péntek 14:43


a valaha készült legjobb háborús film. ebert szerint. szerintem is.
0