"Igen. De mivel Vajna volt ugye a producer, ezért a DVD-t Európában mindenhol a Columbia adta ki, kivéve Magyarországot, ahol külön az InterCom készítette."
És ez csak azért volt így, mert a vajna magyar, és hogy akkor itt legyen egyedi-kiadás? vagymi?
"Azt a nyomdatechnikában használják."
uf:D
"Vizuálisan ez úgy jelentkezik, hogy nagyon erős színek (piros/kék) szélén látszik, hogy kisebb a felbontása, pixelesebb a körvonala."
Jaa. Ez hasonló, mint a monitoron a konvergenciahiba. Azt gondolom ismered.
"Így van, a YUV 4:4:4 az gyakorlatilag ekvivalens az RGB-vel."
De annyiban azért eltér, hogy szét van bontva Y U és V -re.
"Hát az U is meg a V is csak egy komponens (egy szám 0-255-ig),"
Szal akkor 8 bit. Ha az Y is 8 bit, akkor a YUV 4:4:4 esetén a foglalt terület megegyezne az RGB24-gyel(lehetne is akkor YUV24 a neve:), 4:2:2 esetén kétharmada(szal 8bit Y, 4bit U, 4bit V, -ha egy pixelre akarnánk levonatkoztatni), azaz lehetne akár YUV16 (ami pont akkora méret mint az RGB16). 4:1:1 esetén YUV12, azaz pont feleannyi adat mint az RGB24, 4:2:0-nál pedig szintén YUV12 lehetne.
"tehát magában nincs színe."
Ja, ez vili, viszont amilyen szinekből össze lett rakva. Szal lehetne ezt szinesen is rajzolni. (visszaszorozni az egyes U és V értékeket és visszakapni az RGB-ket, és azt kirajzolni)
Ebből adódóan gondolom a megjelenítésnél és az RGB-re visszakonvertnél ugyanez történik, szépen összeszámolja R G és B-ből melyikből mennyi van az egyes Y U és V-ben, illetve előre képletszerűen nyilván.
Tényleg, szvsz DVD nézésekor a szgépen szépen a képet a videokártya vagy a DVD lejátszo program visszakonvertálja RGB-re.
"A YUV az csak egy leírása a színeknek, nem egy képformátum vagy ilyesmi, tehát nincs benne rögzítve, hogy hol és hány biten vannak letárolva a komponensek. Van három jel, amelyek egymással párhuzamosan közlekednek 3 különböző kábelen. Ha a tömörítetlen D1-D5 szabványokra gondolsz, azoknak meg benne van valahol a specifikációjában, hogy a szalag mely részére melyik komponenst rögzíti..."
Ja értem. Én arra gondoltam, hogy pld egy tömörítetlen AVI-ban egy YUV hogy néz ki.
"Úgy van, ahogy mondtad, vagyis 4:2:0-nál szépen interpolálják a szomszédos sorokat, így mindkét színkomponens vízszintesen és függőlegesen is feleződik."
Várj, a függőleges az mért változik? Nem úgy van, hogy egy sor U, egy sor V?
és azok a sorok viszont teljesek "hosszirányban", nem felezettek, nem?
"A 4:1:1 viszont azt jelenti, hogy a vízszintes felbontás negyedelődik, a függőleges meg nem változik. Ennyi a különbség."
Dehát igazából mi a különbség? Mindkettőnél feleannyi U és V van letárolva, csak a 4:2:0-nál az egyes U és V minták nem ugyanonnan vannak véve, hanem egy sorral eltolva(az eredeti felbontásban nézve) egymáshoz képest.
Tulajdonképpen a 4:1:1-nél is ki lehetne interpolálni a képet(talán teszik is), és nem sokban térne el a 4:2:0-tól, nem?
"Ez is benne van a cikkben. Meg így csak 2 komponenst kell tárolni és továbbítani, amúgy meg hármat (igaz, kisebb sávszélességgel)."
A 4:2:0 és a 4:1:1 szvsz ugyan annyi bittel íródik le. Nem?
Végülis nem a komponensek száma a lényeg, hanem hogy összesen mennyi adatot kell tárolni. (szgépen legalábbis:D)
Szal aszondod a 4:2:0 az jóval szebben néz ki, mint a 4:1:1?
"Hát, el kell vonatkoztatni a felbontást a képaránytól."
Nem. Csak akkor, ha anamorf-ban tárolod le a képet. Különben letterbox, az meg pazarlás. :)
"Számítógépen talán kényelmesebb a 768x576, de videónál nincs jelentősége."
Mért nincs jelentősége? A TV képe az ugyanúgy 768 pixel hosszu nem?
És akkor a 720-at stretch-elheti 768-ra.
"720x576-os DVD lehet 16:9 is, ne felejtsd el."
Ja, letterboxban, ott a képarányok már eleve helyesek(szal nem kell(nem szabad) a stretch-nél az X és Y arányának változnia), de pazarlás van.
Vagy anamorfban, és akkor mind1 mennyi a felbontás képaránya, mert úgyis helyre lesz stretch-elve az egész.
De hát azt el kell ismerni, hogy 768 az mégis több mint 720, és ezért kellene a DVDnek is ennyinek lennie. :) Egy hangyányival szebbek lennének a képek. :D
"...aminek nincs vízszintes felbontása,"
No ezt nem tudtam. Akkor ezért választható a TVtuner-nél 720 és 768 is, mert amit kiválasztok, annyira fogja a kártya felbontani az analóg képet, és digitalizálni a BT848-cal. :) (a sorok számánál meg ugye nem lenne értelme 576-nál nagyobban digizni, redundáns lenne)
Viszont akkor ez azt is jelenti, hogyha nincs vizszintes felbontás, hogy akár 2000x576-ban is digizhetne a TVtuner kártya, elvileg jelenthetne újabb információkat a képről. ..De gondolom valahol úgyis átmegy egy szűk keresztmetszeten a jel, ahol 768-ig lecsonkul.
"A luminance a fényerő, a chrominance pedig a szín. Ezek a fogalmak már igazából kompozit és az S-video témakörbe tartoznak, vagyis analóg terület :)"
Magyarul a luminance az Y, a chrominance meg a U és V. Node minek találtak ki ezeknek külön nevet...
Hmm, most igy eszembe jutott az XViD decoder-e, ott lehet állítani luminance és chrominance postprocess-t, akkor ez ott az Y és U+V-kre vonatkozó postprocess-elgetést jelenti, és mivel az Y összetevőt erősebben érzékeljük, ezért szokták mindig hansúlyozgatni a postprocessnél, hogy _először a luminance_.
"biztos valami videostudio-nak dolgozol"
"Nem :)"
Hanem? :)