Szó sincs arról, hogy csak a drágább filmek számítanak minőséginek, és nincs azzal sem baj, ha a kiadók akcióznak. Csakhogy ez nem egy normális piac. Az újságmellékletek és az észszerűtlen akciózások hatása az lett, hogy ma már egyre kevesebben vásárolnak új kiadványokat. Most még viszi a lendület a piacot, de például mi már keményen érezzük a negatív hatásokat. Míg egy egészséges piacon 70-30 körül van az új és az akciós filmek forgalmának aránya, nálunk ez pont fordítva van. Hiába szeretnénk fejleszteni, több embert foglalkoztatni, plusz szolgáltatásokat bevezetni, nem telik rá, mert hiába adunk el több filmet, mint tavaly, ha az árrés folyamatosan csökken - ergo a színvonal csak nagy áldozatok árán maradhat, vagy növekedhet.
Ugyanez a tendencia begyűrűzik lassan a kiadókhoz is. Most még vannak lelkes emberkék minden kiadónál, akik kiharcolják, hogy megjelenhessenek réteg-filmek, vagy nyugati színvonalú csomagolásban, specifikációkkal jelenhessenek meg a hazai piacon is a kiadványaik, de ha a felelőtlen kiadók által "elrontott" vásárlók - érthető módon - csak akciós áron hajlandók majd vásárolni, akkor nem marad más választás, mint a fapados kiadvány.
Jól hangzik, hogy legyen minden kiadvány azonnal 2500-3000 forint, de az élet és a közgazdaságtan már bizonyította, hogy a fele ár nem jelent automatikusan dupla forgalmat, ráadásul - mint azt már írtam - a legnagyobb baj az aránytalanságban van: sokan már a 2990 forintos árat is soknak tartják.
Elképesztő például az is, hogy mondjuk a jövő héten megjelenő Drót című sorozat 7990 forintos árát már most többen soknak tartják, miközben pontosan fele annyiba kerül, mint Angliában.
Az egészséges valóban az lenne, ha az új filmek 3000-4000 forint közötti áron jelennének meg, a kiadók elfelejtenék az újság-mellékletesdit és kiszámítható, normális akciókkal jelentkeznének. Szerintem senki nem hőbörögne, ha újonan megvehetne egy filmet 3500-4000 forintért, és csak 6-8 hónap múlva látná viszont az akciós polcon, mondjuk 1990, vagy 2490 forintért. Normális európai országokban az akció egyébként nem azt jelenti, hogy: Nesze, itt egy raklap ócsó film, válogass. A legtöbb akció úgy működik, hogy egy aktuális akciós kínálatból vegyél 2-3 filmet, és akkor kapsz 30-40% kedvezményt. Ez jó a vásárlónak, mert mégis csak olcsón juthat hozzá a filmhez, jó annak, aki újonan veszi a filmeket, mert nem érzi becsapottnak magát. Jó a kiadónak, mert egy vastag réteg megveszi újonan a filmet, majd az akciós időszakban is eladható a film, és a kereskedők is megélnek.
A kereskedelem ezen formája még éppen csak elkezdődött volna nálunk, amikor tönkreverte a piacot néhány rövidlátó kontár - sajnos tény, hogy a magyar piac romokban hever, és ez a többségnek rossz. Tény azonban az is, hogy ezen néhányan viszont nagyon jól megszedték magukat. Tenni azonban nem sokat lehet és csak remélni tudom, hogy hosszú távon nem a filmbarátok húzzák a rövidebbet.